Eldhärjad premiärVid gårdagens premiär av Franziska på Uppsala Stadsteater lekte teaterchefen Linus Tunström så mycket med illusionen att publiken vägrade tro på ett äkta brandlarm.
Nyheter [2007-10-05]

Eldhärjad premiär

När teater är som bäst blir också verkligheten teater. Men att leka med illusionsbrott i en föreställning kan också bli farligt. Det fick Anna Hedelius erfara vid gårdagens premiär av Frank Wedekinds Franziska på Uppsala stadsteater.

4 oktober  kl 21.10. Nytillträdde teaterchefen Linus Tunström har just avbrutit premiären av regissören Carolina Frändes uppsättning av Franziska och via högtalarna inlett en diskussion med stripteasedansande skådespelaren Emil Almén om vad som egentligen får spelas på hans teater.
   Publiken fnissar. Lek eller allvar? När 3 1/2  timme musikalisk kavalkad och illusionsbrytande lekar lider mot sitt slut hörs ringningar och nya anrop i högtalarna: ”En brand har utbrutit i byggnaden. Lokalen måste utrymmas.” Mmm, säkert. Först efter upprepad försäkran från scenen om att det inte är ett skämt den här gången reser sig folk och vandrar ut i Uppsalakvällen till ackompanjemang av brandkårens sirener. En och annan kritisk röst påminner om ”Vargen kommer…”, men distanseringseffektens fader Bertolt Brecht ler säkert i sin himmel.



  • Fotnot
    Hur det gick? Efter det att brandmännen spårat orsaken till en rökmaskin på Lilla scenen fick publiken återgå till sina platser och se färdigt föreställningen.

  • Och hur var föreställningen? Läs Astrid Claesons recension här

Anna Hedelius

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare