Nyheter [2004-10-12]

Elektras bröder brädar Fryshuset

STOCKHOLM. I Elektras bröder står killarnas liv i fokus - de killar som i hederns namn tvingas förtrycka sina systrar. I lördags hade föreställningen premiär på ID-mässan på Fryshuset i Stockholm.

Elektras bröder är en fristående fortsättning på Elektras systrar, som turnerade i Sverige under säsongen 2002/2003. Bägge pjäserna ingår i projektet Elektra, sprunget ur Birgitta Englins uppsättning på temat heder och kultur (Upsala stadsteater 2001).
   Under hösten spelas Elektras bröder, i ett samarbete med Unga Riks och Fryshuset, på Upsala Stadsteater samt i skolorna, men i lördags mötte ensemblen alltså ett enormt publikhav i Fryshuset under helgens pågående ID-mässa (Idé och identitet).

Scen med omtagning
Texten är fragmentarisk och bygger på intervjuer med unga invandrare, unga killar som förväntas bära normer och värderingar som bryter både mot svensk lag och mänskliga rättigheter.
   Skådespelarna byter med enkla medel roller, kön och position – i ena stunden en diktatorisk far, i andra stunden en inte tillräckligt undergiven syster. En bror låter kompisarna spionera på sin älskade syster för att kunna ange henne inför fadern när hon går över hedersgränserna. Han verkar tuff och beslutsam, men inombords slits han i stycken.
   Efter pjäsen tar efterarbetet vid. Scenen med angiveriet tas om. Hur kunde brodern ha agerat annorlunda? Hade han kunnat tala med systern, komma till en förlikning?

Stödförening ger verklighetsförankring
Publiken är genast med på noterna, räcker upp händerna och kommer med förslag på förhållningssätt.
   – Ta kontakt med Sharaf Hjältar, föreslår en kvinna och verkligheten blir högst påtaglig på arenan. För helt nära scenen sitter en handfull killar iklädda svarta T-tröjor med texten Sharaf Hjältar på magen. Kvinnan får själv gå upp och spela sonens roll. Charbel Rizk från Sharaf Hjältar finns på andra sidan hennes fiktiva telefonledning.
   – Skit i föräldrarna, de är ändå utdöda om tjugo år, manar hjälten som med sina medbröder finns till för att stödja alla killar som vill lämna hederskulturen.
Uppvisningen möts med stående ovationer och kraftfulla applådåskor. Och det är i såna stunder det går att tro på att teatern har kraft att göra världen lite bättre.

Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare