Elisabeth Söderström ur tidenPrima primadonna. Elisabeth Söderström (1927–2009) var en av de mest uppskattade klassiska sångartisterna under 1900-talets andra hälft, även internationellt.
Nyheter [2009-11-24]

Elisabeth Söderström ur tiden

DÖDSFALL. En prima primadonna har lämnat scenen. I fredags gick hovsångerskan Elisabeth Söderström-Olow bort i en ålder av 82 år. Hon var en internationell operastjärna med en bredd som sträckte sig från barockens Claudio Monteverdi till nutida musik.

Elisabeth Söderström föddes 1927 i Stockholm och växte upp i ett hem fyllt av musik. Modern, Anna Palasova, fick fly revolutionens Ryssland och en gryende karriär som pianist för ett liv i Sverige där hon kom att arbeta som pianopedagog.
   – Min far hade en underbar tenorröst och hade helst velat bli sångare men var tvungen att försörja sin mor och syster så han blev affärsman istället, berättade Elisabeth Söderström i en tv-intervju.


20 år gammal, 1947, debuterade hon som Bastienne i Wolfgang Amadeus Mozarts Bastien och Bastienne på Drottningholms Slottsteater. Dit återkom hon många gånger. Sista gången på scenen 1977 som Claudio Monteverdis Poppea i Poppeas kröning och 1993–1996 som framgångsrik konstnärlig ledare.


Merparten av sitt arbetsliv, åren 1949–1980, var hon anställd vid Kungliga Operan i Stockholm. Men parallellt gjorde hon en stor internationell karriär på ledande operascener världen över, främst Metropolitan i New York där hon gjorde sin första roll som Margareta i Charles François Gounods Faust mot Jussi Björling 1959.
   Med sin förmåga att beröra, genom både sin originella sopranstämma och sitt agerande, kom hon att bli en av de mest uppskattade klassiska sångartisterna under 1900-talets andra hälft, även internationellt.


Elisabeth Söderström rörde sig också utanför opera- och konsertmusiken. Bland annat fick tv-serien Prima primadonnor med henne och Kjerstin Dellert stort genomslag. Operans chefdramaturg Stefan Johansson kallar hennes operarepertoar ”dödsföraktande bred”. Själv sade hon i sitt sommarprogram från 1967:
   – Jag har ofta sagt, och jag säger det igen, att jag är innerligt tacksam över att inte vara född med en röst som binder mig vid en viss repertoar, tänk om man hade en dramatisk stämma som bara kunde nyttjas i Wagneroperor till exempel. Nu är det så att jag tycker om nästan all slags musik och jag har provat på många olika sorter.


 


LÄNKAR
Läs också hur New york times hyllar Elisabeth Söderström
Elisabeth Söderströms sommarprogram 1967
Tv-porträtt av Elisabeth Söderström på Youtube finns här och här.

Malin Palmqvist

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare