Okey glimtar av EllenAnna Söderling och Åsa Arhammar framför Agneta Elers-Jarlemans Ellen – lysande, modig, drömmande, ensam på Stickans teatercafé samt på turné i Småland. Foto: Lars Kroon
Recensioner [2009-01-28]

Okey glimtar av Ellen

Ellen – lysande, modig, drömmande, ensam av Agneta Elers-Jarleman
Scen: Smålands Musik och Teater
Ort: Jönköping
Regi: Agneta Elers-Jarleman
Scenografi: Annika Bromberg
Kostym: Annika Bromberg
Medverkande: Åsa Arhammar och Anna Söderling
Länk: Smålands musik och teater


RECENSION/TEATER. Agneta Elers-Jarleman kryper in under skinnet på ännu en kändis. Denna gång i ett fortbildande porträtt av Ellen Key. Margareta Wiman ser en föreställning med känslomässiga ingångar på Smålands Musik och Teater.

”Lysande, modig, drömmande, ensam”. Bra känslomässiga ingångar vi inte omedelbart kopplar till samhällsmodern och folkupplyserskan Ellen Key (1849–1926), författare till Barnets århundrade och Skönhet för alla. Estetiker (Ikeaföregångare …) och ägare till det berömda Strand fyllt av peppande uttryck som ”memento vivere” och ”tänd och brinn”.


Släkten Mackay i åminnelse har Åsa Arhammar, Anna Söderling och musikern Gittan Glans för kvällen iklätts skotskrutigt, varpå man bit för bit bollar fram historien om Ellen Key. Barndomen passerar, den stränga uppfostran illustreras av Pelle Snusk-citat. Tonårsuppgörelser av typen ”Gud är död” följs av triumf att finnas till – i Stockholm och med kvinnofrågorna: ”Kvinnor som mopsar! Kvinnor som tar sig ton! Kvinnor överallt!”.


De musikaliska inslagen är många och utmärkta: vid sidan av en tonsatt Edith Södergran stöttar Victoria Benedictsson med lust, längtan, kärleksångest och själarnas sympati. Liksom Viktor Rydberg med socialliberal indignation.
   Fast av August Strindbergs nedlåtande Hanna Paj gör man istället partaj. Och framtidens kvinna, som glipar fram under turnyrdräkten? Nja: ”Hjärnkvinnan eller Järnkvinnan snarare!”.


Agneta Elers-Jarleman har med varierande anspråk krupit in under litterära kändishudar förut. Tagit sig an poeter som Sonja Åkesson, Harriet Löwenhielm och Gustaf Fröding (i Kärleksköparen – Fröding naked).
   Ihop med Ellen Key har anslaget blivit opretentiöst och snyggt, och resulterat i ett slags uppjazzad, fräsig folkbildningsteater med utrymme även för sorgen och bitterheten.
 
Eller ska man kalla det fortbildningsteater, för raskt går det. Från födelse till död på en timme. Djuplodande dramatik är inget vi bestås med, däremot en hel rad fina glimtar av en drömmande, ensam, längtande, lustfylld och vild Ellen Key.

Margareta Wiman

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare