Med Kuddmannen har författaren Martin McDonagh skapat en Pelle Snusk för vuxna där enda skillnaden är att det inte är tumsugaren som får sina tummar avklippta av skräddaren, utan det oskyldiga barnet som får sina tår avhuggna med en kniv.
Men här fälls inte en droppe blod på scenen: bilderna är starka och obörnhörliga, men aldrig fysiskt synliga. Istället får vi dem återberättade av författaren. Och där kammar Martin McDonagh in sin största poäng. För sagans suggestiva kraft har makt över oss alla. Bilderna får vi, frånsett en serie tablåer i bakgrunden som ska skildra författarens barndom, skapa oss själva. Och kanske vill McDonagh med det säga att författaren aldrig har något ansvar, utan snarare uttolkaren av verket, d v s läsaren?
En svaghet i uppsättningen är Stefan Larssons oförmåga att döda ”Darlings”. Han väljer ofta att dra scener till sin spets – och sedan bortom den. Resultatet blir onödigt publikfriande buskis. Den stora behållningen är däremot skådespelarkvartetten Rabaeus-Eklund-Nyqvist-Roosman, vilken borde vara värd Nobelpriset i personkemi – om det fanns något.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...