GöteborgsOperans baletts nye chef, amerikanske Kevin F Irving, är i motsats till Onne tämligen okänd för den svenska danspubliken. Irving inledde sin karriär hos Alvin Ailey Company. I mitten av åttitalet engagerades han av Les Grands Ballets Canadiens, där han så småningom utnämndes till premiärdansare. Han avslutade sin aktiva karriär hos Twyla Tharp Company. Därefter har han haft befattningar som balettmästare, administratör och iscensättare och har arbetat med bland andra The Australian Ballet, The Royal Ballet och Covent Garden. Från 1995 har han varit engagerad i Compania Nacional de Danza i Spanien som asisterande koreograf under kompaniets konstnärlige ledare Nacho Duato.
Ur Göteborgsk synvinkel är just kopplingen till Duato speciellt intressant eftersom Duatos Duende var ett av de mest uppskattade verken i den nya repertoar som visats under senare år. Tack vare Irvings position hos Duato kan man nog hoppas på fler verk av den spännande, spanske koreografen.
Det ser med andra ord ljust ut på chefsfronten både i Göteborg och Stockholm.
Balettchefer med fötterna på jorden
Den här gången har alltså operastyrelserna i både Göteborg och Stockholm avstått från att experimentera med dansare som går direkt från scenen till balettchefsrollen. Man tycks inte heller vilja ha häftiga kursändringar eller reaktionära återgångar, utan snarare en stabil utveckling. Därtill tycks man också ha insett att rollen som balettchef även handlar om praktiskt personalarbete eftersom man valt personer, som när de varit aktiva, engagerat sig i dansarnas yrkesmässiga villkor.