En annan ArthurSjälvförbrännande. Ove Wolfs figur i monologen Jag är en annan, på Angereds Teater, är inspirerad av poeten Arthur Rimbaud.
Recensioner [2010-10-19]

En annan Arthur

Jag är en annan av Michael Azar
Scen: Angereds Teater
Ort: Västra Götaland
Regi: Ulrich Hillebrand
Scenografi: Ulrich Hillebrand
Ljus: Åsa Holtz
Mask: Gunnar Lundgren
Medverkande: Ove Wolf
Filmredigering: Dorna Aslanzadeh
Ljud: Martin Fremling
Länk: Angereds Teater


RECENSION/TEATER. Jag är en annan är inspirerad av den självförbrännande poeten Arthur Rimbaud. På Angereds Teater görs 1800-talsikonen av en stark göteborgare, som inte behöver mer än den karga scenografin som komplement, tycker Liv Landell Major.

Luften dallrar i det stora, kala och vitkalkade rummet, trots att temperaturen på Angered Teater ligger på de vanliga 18 graderna.
   Kanske känns det så för att jag vet att den självförbrännande franske 1800-talspoeten slash rebellen slash handelsmannen Arthur Rimbaud har inspirerat till idéhistorikern Michael Azars manus, iscensatt av teaterchefen Ulrich Hillebrand med musik komponerad av ljudkonstnären Carl Michael von Hausswolff.

Hillebrands ödsliga och avskalade scenografi fungerar både visuellt och som klangbotten för denna tämligen renrakade men innehållsmässigt tunga monolog. Perspektivet är Rimbauds inre. Han förhåller sig till faserna i sitt liv, utan att blir explicit berättande. Tyngden ligger på ett psykologiskt och existentiellt plan och kommuniceras med ett rappt språk. Med den vita scenografin som bakgrund känns det som en driven handstil på ett tjockt, vitt papper.
   Det tar en stund att vänja sig vid Ove Wolfs trallande göteborgsintonation, men rätt snart blir han till en fullödig enhet med orden. Det är drömskt fragmentariskt, osentimentalt konkret och ogenerat intellektuell om vartannat.


Wolf tar sig an manuset med ett dynamiskt lugn och pendlar mellan inåtvända grubblerier och korta publikflirtar. Hans Rimbaudfigur känns kanske inte som den självförbrännande rockstar jag med min lite romantiska läggning hade önskat, men han tar igen det genom sin intellektuella skärpa.


Rimbaud tillbringade åtskilliga år i Etiopien, och filmklipp som ingår i föreställningen kommer därifrån. Wolf får dessutom sällskap av den etiopiska skådespelarn Selam Seyfu Tekla, som blickar ut över oss från en filmduk.
   Hon viskar fram budskap – textade på svenska – som vore hon ett minne i sin motspelares bakhuvud. Någon direktkontakt tar de inte. Det är stämningsfullt och snyggt som Afrikareferens betraktat, men Ove Wolf behöver egentligen ingen annan människa att förhålla sig till i den här pjäsen. Han är dess obestridliga, starka mittpunkt.

Liv Landell Major

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (1 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare