Om godhetens grymhetI Rött och grönt av danska dramatikerns Astrid Saalbach ifrågasätts den äkta godheten med biståndsarbete. På bild: Helena af Sandeberg med Susan Taslimi i bakgrunden.
Recensioner [2010-03-15]

Om godhetens grymhet

Rött och grönt av Astrid Saalbach
Scen: Stockholms stadsteater (Bryggan)
Ort: Stockholm
Regi: Hugo Hansén
Scenografi: Lars Östbergh
Ljus: Lars Östbergh
Kostym: Maria Geber
Mask: Ulrika Ritter
Medverkande: Helena af Sandeberg, Hanna Malmberg, Joel Spira, Jacob Nordenson, Sofi Helleday, Susan Taslimi, Vera Arktoft/Kajsa Falk
Länk: Stockholms stadsteater


recension/teater. Ett land drabbat av inbördeskrig och hjälparbetarna finns på plats. Men vad händer med den goda viljan när en grym verklighet tränger sig på? Astrid Saalbach sätter biståndsvärlden under lupp i rysaren Rött och grönt.

Även om det går att ifrågasätta varför samhällskritiken är gömd på Stadsteaterns minsta scen är det något lyxigt i känslan av att ta del av en så samtidigt intim som storslagen upplevelse som Rött och grönt.

Bryggans scenrum har blivit en rymlig black-box där ett klaustrofobiskt sänkt tak avspeglar det unket instängda som dramat så effektivt ska gestalta. Astrid Saalbach har byggt ett intrikat och förvånansvärt roligt dramapussel av en biståndsverklighet som svider. Först i slutscenen har alla pusselbitar lagts på plats. Bilden som framträder är motbjudande och kastar långa skuggor inte bara på väggarna utan över förfelade goda gärningar i utvecklingsfrågornas namn.

Rött och grönt har drag av Strindbergskt kammarspel. Pjäsen är en nutida spöksonat med sammansatta och sargade gestalter. Skådespelarinsatserna är genomgående mycket bra, men starkast lyser ändå Jacob Nordenson. Som cynisk översittare med koloniala tendenser och sprucken käke är han en vampyrlik Gubben Hummel, en av dessa från början goda människor som efter år i biståndssvängen suger musten ur både verksamhet och medarbetare för egen räkning. Hans fru Lilli (Sofi Helleday) har symptomatiskt tappat minnet i ett försök att undfly ett arbete som snarare stjälper än hjälper.

Som publik är det däremot svårt att fly. Det är en grotesk verklighet som möter oss. I synnerhet när det ovanför våra huvuden surrar av flugor som flockats kring kropparna av obarmhärtigt mördade barn.

Anna Hedelius

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare