Law gör Hamlet från höftenMed filmstjärnan Jude Law på scenen berhöver danska Hamletscenen i Kronborg inte göra mycket för att sälja biljetterna till årets uppsättning av Hamlet som pågår på Kronborg slott till 30 augusti. På bild: Jude Law.
Recensioner [2009-08-26]

Law gör Hamlet från höften

Hamlet av William Shakespeare
Scen: Hamletscenen på Kronborg Slott
Ort: %
Regi: Michael Grandage
Scenografi: Christopher Oram
Kostym: Jan Bench
Medverkande: Jude Law, Michael Hadley, Alan Turkington, Henry Prettigrew, Matt Ryan, Kevin R McNally, Ian Drysdale, Gwilym Lee, Ron Cook, Geraldine James, Jude Law, Gugu Mbatha-Raw, Peter Eyre, Sean Jackson, John MacMillan, Harry Attwell, m fl
Länk:


RECENSION/TEATER. Precis när Jude Law släntrat genom horden av 14-åriga autografjägare och äntrar Kronborg Slott, går brandlarmet. Överhettningen är ett faktum. Anna Håkansson har sett en Hamlet vars utgångspunkt är höftpartiet.

Det är uppenbart att teaterkompaniet Donmar Warehouses Hamletuppsättning roterar kring drömrekryteringen av stjärnskådespelaren Jude Law till huvudrollen. Teaterprogrammets första uppslag utgörs av en parfymannons där han sensuellt kisar mot horisonten och när spelet väl drar igång rör sig de övriga skådespelarna likt skuggor kring hans undersköna gestalt.

Även regissören och det legendariska teaterhusets konstnärliga ledare, den rutinerade Michael Grandage, tycks ha förblindats av världsstjärnan. Här finns nämligen inte mycket till läsning att tala om. Att säga att uppsättningen är traditionell är en underdrift – dödgrävarna bräker glatt på cockney, Yorricks dödsskalle vilar tryggt i Hamlets händer och värjorna klingar dramatiskt i slutscenen.

Scenografi och kostym bjuder inte heller på några överraskningar. Den scen som byggts upp på slottets imponerande borggård är patinerad i sobert svart. Och kostymen likaså. Tillspetsade ljudeffekter där vålnaden ackompanjeras av isande tjut avviker, men känns mer lämpade för spökhuset än detta urdrama.

Skådespeleriet är genomgående av den klassiska brittiska skolan – oklanderligt, men förutsägbart. Enbart Law tillåts sticka ut vad gäller såväl spelstil som kostym, iförd en slinking, långärmad t-shirt med en urringning värdig en Hollywoodbringa.
   Det sexuella genomsyrar även hans spel vars tydliga utgångspunkt är höftpartiet. Det är överlag en mycket fysisk prestation där rollfigurens uppmaning till föreställningens skådespelare om återhållsamhet knappast gäller Law själv. Han sågar ivrigt i luften och gestaltar för glatta livet. Talas det om en apa, så gestaltas den också, hur metaforiskt avsedd den än må vara.

Denna outsinliga energi är dock det som bär föreställningen. Här finns allt det som trots allt gör rollen mer ikonisk än sin skådespelare: humor, förtvivlan, galenskap. Och ett visst mått av självdistans. När Law i ”att vara”-monologen så sjunker ner på marken med korslagda ben i scenens fond blir hans Hamlet också en alldeles ny, en förtvivlans Buddhagestalt omgiven av nattflyn som påminner om blomblad. Därutöver, tystnad.

Anna Håkansson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare