Envåldsdrottningens ödsliga inreLess is more? I Göteborgsoperans Alcina har en magisk tropisk ö förvandlats till ett avskalat betongrum med öppen planlösning. Agneta Eichenholz är dess despotiska drottning.
Recensioner [2011-02-07]

Envåldsdrottningens ödsliga inre

Alcina av Georg Friedrich Händel
Scen: Göteborgsoperan
Ort: Stockholm
Regi: Yannis Houvardas
Scenografi: Lars-Åke Thessman
Kostym: Karin Erskine
Medverkande: Agneta Eichenholz, Katarina Karnéus, Ida Falk Winland, Ann-Kristin Jones, Martin Vanberg, Åke Zetterström med flera
Libretto: anonym Dirigent: Laurence Cummings
Länk: Göteborgsoperan


RECENSION/OPERA. Några skvättar färg hade Göteborgsoperans asketiska anrättning mått bra av. Barocksvulstigheten och den tropiska ön i Alcina är här ett tomt garage i grå betong. Men Nummers Ditte Hammar ser hur den karga scenografin under föreställningens gång alltmer speglar drottningens inre liv.

Det är inte utan att det känns en smula snålt. Av en svulstig barockopera med en förtrollad ö, mänskliga klippor och lejon som ingredienser har Göteborgsoperan kokat ihop ett tomt garage i grå betong. Inget publikfrieri här inte.
   Som enda dekoration vankar åtta surmulna Julian Assange-kloner omkring. Huvudpersonerna, klädda i svartvitt, rör sig i stiliserade koreografier. Det är stiligt men ärligt talat ganska tråkigt.


Drottning Alcina är en mansslukande trollkvinna på en magisk ö, som förvandlar sina ex till klippor eller vilddjur när hon har tröttnat på dem. Det är inte förrän hon träffar riddaren Ruggiero som hon blir kär på riktigt. Ruggieros fästmö rycker ut för att rädda honom ur Alcinas förtrollning, vilket inte visar sig vara så lätt.


Sångarna är överlag mycket bra. Ida Falk Winlands klara röst glittrar som en bergskristall i betonggrottan, i kapp med Katarina Karnéus fylliga smaragdstämma. Alcina själv, Agneta Eichenholz, är en imponerande drottning, med en extra droppe värme i sin pärlemorklang.


Dirigenten är full av energi och studsar runt som en gummiboll framme i diket. Han får med sig orkestern i sin joyride, men inte alla sångarna, vilket gör att de snabba koloraturerna ibland blir andfådda.
   I de långsammare styckena bottnar sångarna påtagligt mycket bättre. Det är då musiken blir angelägen.


Alcinas vildhet är tråkigt nog nedtonad i denna uppsättning. Hennes största brott verkar vara att uppträda som falsk blondin, vilket gör hela berättelsen skev. Trots att det är männen som ska vara sexobjekt är det ändå kvinnorna som får posera i tajta kläder och schablonartat smeka sina kurvor. (Åh, vad jag längtar efter en kvinnlig blick inom operan!)


Men det finns absolut finesser, som skildringen av Alcinas dubbelhet. Å ena sidan kan hon, likt en sagoversion av Hosni Mubarak, inte alls förstå att de människor hon förtrycker faktiskt inte älskar henne. Å andra sidan har hon en skör och vacker sida.
   Och när despoten Alcina till slut börjar vackla är det rysvackert.


Mot slutet gör sig också den karga scenografin bättre, ödsligheten matchar envåldsdrottningens inre liv. Allra sist kommer också en mycket fyndig twist som är värd att vänta på.

Ditte Hammar

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (1 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare