Så sent som i helgen sjöng 85-årige Erik Saedén barytonpartiet vid framförandet av Förklädd gud i Sundbyberg. Tisdagen den 3 november gick han bort efter en mycket kort tids sjukdom.
Han föddes 1924 i Vänersborg och debuterade 1952 som Gilgamesj vid uruppförandet av Ture Rangströms opera Gilgamesj på Stockholmsoperan. Där var han verksam till år 1981. Nationalencyklopedin beskriver Saedén, som var basbaryton, som en förnämlig konsert- och romanssångare och en lysande musikdramatisk interpret, särskilt i 1900-talsoperor.
Några av hans främsta rollporträtt var Mimaroben i Karl-Birger Blomdahls Aniara, titelrollen i Alban Bergs Wozzeck och Beckmesser i Richard Wagners Mästersångarna i Nürnberg. Han gästspelade även på andra scener, bland annat i Bayreuth.
Efter sin tid på Operan verkade Erik Saedén som kantor i Oscarskyrkan 1957–1962 och som lärare vid Musikhögskolan 1972–1982. 1966 utsågs Saedén till hovsångare och 1986 till professor.
Stiftelsen Kungliga Teaterns Solister beskriver honom i sitt minnesord som den självklare nestorn på Kungliga Operan sedan många år tillbaka; en välförberedd, påläst, gladlynt, vänfast, kvalitativ och trygg kamrat. En lysande artist med naturlig auktoritet och stor integritet.
LÄNK: SR P2 minns Erik Saedén
Nummer på:
Balk 1 top
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...