– Jag har inte direkt haft Ibsen som vän, säger regissören Olle Pettersson, så det behövdes en hel del övertalning innan jag gav mig i kast med uppsättningen. Det var egentligen först när Lena Nylén, som spelar Nora, absolut sa ifrån att hon inte ville spela den rollen som jag bestämde mig för att börja arbeta med Ett Dockhem.
Pjäsen som skrevs redan 1879 väckte på den tiden ett skandalartat uppseende genom sin djärva framställning av kvinnan som lämnar sitt, till synes, harmoniska och idylliska äktenskap på grund av den dockliknande roll hon tvingas spela i hemmet.
– Vi har försökt hitta det som är aktuellt idag, säger Olle Pettersson, och det har framkommit allt eftersom, i arbetsprocessen tillsammans med ensemblen.
Möbler från Fina gatan
Scenbilden ger illusion av en blandning av nytt och gammalt: i taket glimmar kristallkronans prismor ovanför en stålrörsfåtölj och en gungstol med jugendslingor som står framför spegeldörrar av trä.
– Stålrörsfåtöljen är faktisk från 1929, säger scenografen Ulla Dahlström, och den tidens stil har kommit tillbaka idag. De möbler som finns på scenen kan numera köpas på Strandvägen i Stockholm.
– Det är ett medvetet val att tiden ska uppfattas som nära oss, säger Olle Pettersson, men det kan också uppstå problem när man ändrar i tiden, det sociala livet förändras ju genom åren. Men i det här fallet är det mindre förändringar än man kan tro.
Docksöt julefrid
I den första scenen står julen för dörren och den kvinnliga huvudrollen, Nora, har varit ute och shoppat inför helgen. Hon sveper in i sitt dockhem med famnen full av paket och kassar. Hennes sammetskappa är julröd liksom klänningen hon bär inunder.
Med kyssar och smek får hon sin make Torvald att acceptera sitt slöseri och att dessutom bevilja henne mer pengar. Att han betalar för hennes tjänster framgår tydligt.
– Vi har försökt ta fram en annan Nora än den söta, lilla frun, säger Olle Pettersson, könet och sexualiteten blir uppenbara, liksom handeln inom äktenskapet. Och den handeln är lika aktuellt nu som den har varit tidigare. Det sociala maskspelet är viktigt i pjäsen, det är något som jag alltid jobbar med.
Vad är ett gott förhållande?
Frågan om vad som är ett gott äktenskap, eller ett gott parförhållande, ställs i fokus i Teater Västernorrlands uppsättning av Ett Dockhem, en fråga som alltid är lika aktuell.
– Nora och Torvald har cementerat sina könsroller i sitt äktenskap, säger Lena Nylén, de lever i en illusion om vem den andra är. Men det vilar lika mycket ansvar på dem båda i den relationsmässiga maktkampen.