Det är synd om dockornaFredrik Meyer och Helena Nilsson sköter Advokatens och Agnes dockor i Roman Paskas uppsättning av Ett Drömspel på Marionetteatern/Stadsteatern i Stockholm.
Recensioner [2007-04-13]

Det är synd om dockorna

Ett drömspel av August Strindberg
Scen: Marionetteatern/Stockholms stadsteater
Ort: Stockholm
Regi: Roman Paska (även dockdesign)
Scenografi: Roman Paska och Donna Zakowska (även kostym)
Medverkande: Dockspelare och aktörer: Magnus Erenius, Anna Hallberg, Thomas Lundqvist, Fredrik Meyer, Helena Nilsson
Länk:


Det ligger nära till hands att se Strindbergs drömspelsfigurer som dockor. Så märkligt att ingen gjort dockteater av dramat förrän nu, när dockmästaren Roman Paska kommer på besök från New York.

I Paskas dockteatertolkning av Ett drömspel blir tesen om att livet är en dröm som utspelas på jordelivets stora scen starkare än någonsin. Och det är en kort dröm.
   De nästan meterhöga dockorna framför den drömlika, existentiella pjäsen ”där allting kan ske, allt är möjligt och sannolikt” styrda av varsin gud. Varsin svartklädd men väl synlig dockspelar-Indra som gärna lägger sig i spelet och kommenterar replikerna med teatrala gester, med minspel och skratt. Och emellanåt tar över hela roller.
   I fonden projiceras bilder med rymdmotiv och Strindbergsmålningar i vilka väl valda nyckelrepliker klipps in. Effektfullt och effektiviserande. På ett bord klungas en grupp mindre dockor likt en konstinstallation med jordens befolkning. Alla dem/oss det är så synd om, enligt Agnes. De större huvudrollsdockorna rör sig på en flyttbar catwalk. Officern vankande och väntande på sin Victoria med en liten dockbukett i handen. Den elegant klädde Glasmästaren cirkulerar kring den nyckelskåpsstora dörren mitt på scengolvet med sin sagolikt designade diamant.


Här skapas ett mikrokosmos i en både drömlik och konkret lager-på-lager-stil. Men som för att publiken inte ska drömma sig bort alldeles bland alla charmiga miniatyrdetaljer drivs spelet fram av ett påtagligt trummande. Inspelade, malande fyrtakter, elektroniska pukor, tempoväxlingar och omtagna slingor. Agnes tid från födelse till död känns kortare än någonsin. Själva föreställningen varar bara en timme. Det är storslaget och litet på samma gång. Fragmentariskt förstås.
   Trummorna manglar vidare efter ridå. Liksom publiken förmodligen jäktar vidare med sina liv. Jag känner mig onekligen stressad, men gissar att det är just Paskas avsikt. En tankeställare liksom. Uppfattat. Klart slut.

Cecilia Djurberg

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare