Fördjupning [2001-10-22]

Ett sinnligt Norrsken

Den 25 oktober har föreställningen Norrsken - Aurora Borealis Sverigepremiär på Teatern i Nacka Forum. Norrsken är en poetisk och humoristisk föreställning där nycirkusens beståndsdelar används i ett nytt sammanhang. Nummers Lena Andrén har träffat gruppen Zin-Lit som skapat verket.

En tid före premiären fick jag möjlighet att se en förhandsvisning av Norrsken. Först reagerade jag så som man brukar göra på cirkus, jag imponerades jag av hur skickliga artisterna var och vilka risker de tog. Men allteftersom föreställningen pågick förstod jag att det handlade om något mer än imponerande cirkuskonster.

Att våga ta sina drömmar på allvar
En artist som särskilt berörde mig var Anna Lundell-Ekwall som gjorde akrobatik inne ett stort metallhjul. När jag träffade Anna efter förhandsvisningen berättade hon att det här var något hon länge drömt om att göra. Men det var först när hon kom med i Norrsken som insåg att hon verkligen kunde göra det.
   – När det går upp för en att det är möjligt, då finns det inget val längre, för man kan ju inte sitta och gräma sig hela livet.
   Och det är just detta, att våga ta sina drömmar på allvar och förverkliga dem, som Norrsken handlar om.

Inspirerades av ett naturfenomen
Föreställningen har skapats av de internationellt kända artisterna Elias Wåhlund och Lynx, som tillsammans bildat gruppen Zin-Lit. Elias fick idén till föreställningen när han var på väg hem från en turné i norra Sverige och överraskades av ett norrsken.
   – När man ser ett norrsken kan man antingen välja att vara betraktare och bara gå därifrån, eller ta tag i känslan att det finns något mer än bara det här.
   Upplevelsen med norrskenet fick Elias att inse hur meningslöst det är att låta vardagen tränga ut det som är viktigt i livet, det man egentligen vill ägna sig åt. Men han är medveten om att det inte är lätt att göra någonting åt det, eller som Lynx säger:
   – Man fastnar i något slags snurrande hjul och sedan upptäcker man plötsligt att livet försvann. Det vägrar vi ställa upp på, men det fordras handlingskraft för att ta tag i det.

Publiken vill inte gå efter föreställningen
Därför hoppas Lynx att Norrsken skall fungera som en inspirerande kraft och hon har redan fått bevis för att föreställningen berör människor. Medan de turnerade i England fick hon till exempel personliga brev som visade att till och med representanterna från de stora teatrarna hade blivit tagna av föreställningen. Men den vanlig publiken reagerade också starkt.
   – Folk ville inte gå efteråt för de var så tagna. De liksom kände att det var något som hände med dem, något som de ville hålla kvar.

Norrsken en förverkligad dröm
Kanske drabbades publiken av föreställningen därför att Lynx och Elias har satsat så mycket själva för att förverkliga sin dröm.
   – Elias och jag satsade allt vi ägde. När jag hade arbetat i Millennieshowen i London tog jag allt jag hade och förde över det i projektet. Det var ett risktagande och det är det ju fortfarande men vi fortsätter att kämpa.
   Det märks att Lynx menar vad hon säger för hon är en person som ger ett bestämt och målmedvetet intryck. Men Lynx har också respekt för andras behov av att få uttrycka sina drömmar. Därför är de som medverkar i Norrsken fria att fylla sina roller med sina personliga tolkningar.
   – Alla har frihet att lägga in sin egen själ i det den gör, annars skulle aldrig vårt budskap komma fram.

Kärleken till cirkusen en drivkraften
Budskapet är en viktig del i den nya föreställningsform Lynx och Elias håller på att skapa och som de kallar New Stage (=Ny scen). Elias säger att de valt att skapa ett nytt namn eftersom de inte vill bli kallade nycirkus. För även om New Stage i viss mån liknar nycirkus finns det en viktig skillnad.
   – Oftast i nycirkus är problemet att jag kan lite teater, därför kan jag också kalla mig akrobat för jag kan göra några framåtkullerbyttor. Men här är den som kör i luften utbildad luftartist och man håller sig inom sina ramar så långt som möjligt

Vill höja cirkusens status i Sverige
Respekten för hantverket är något Elias har gemensamt med Lynx, som var den första svenska cirkusartisten som antogs till den Statliga Cirkusskolan i Moskva.
   – Det viktigaste jag har med mig från Ryssland är respekten för tekniken. Den träning de bedriver är så långt ifrån vad vi kommer i närheten av här. Har man väl kommit in och bestämt sig finns det absolut ingenting annat och det vet publiken.
   Lynx tror att det är en förklaring till att cirkusen har högre status i Ryssland än i Sverige. Därför hoppas hon att New Stage skall bidra till att höja cirkusens status i Sverige genom att ge människor såväl hisnande cirkuskonster som djupa upplevelser.

Lena Andrén

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare