Excentrisk MarxismKim Sulocki, Ola Forssmed och Eva Rydberg som Chico, Groucho och Harpo Marx i Den stora premiären som nu spelas i Stockholm på Wallmans Intiman
Recensioner [2007-10-04]

Excentrisk Marxism

Den stora premiären av Åke Cato och Mikael Neumann
Scen: Wallmans Intiman
Ort: Stockholm
Regi: Adde Malmberg
Medverkande: Ola Forssmed, Eva Rydberg, Kim Sulocki, Johannes Brost mfl
Länk: Wallmans Nöjen


Manusförfattarna skrev denna fars som en varm hyllning till bröderna Marx. Under sommaren har den spelats för utsålda hus på Fredriksdalsteatern i Helsingborg. Nu har turen kommit till Stockholm och Marxarna är hetare än någonsin i denna succé.

Platsen är Central Park Theatre i New York, våren 1935. De pågående repetitionerna avbryts drastiskt av budskapet om teaterdirektörens plötsliga dödsfall. Hur ska det nu gå med den stora premiären om en vecka? En teater utan direktör är ju som ett fartyg utan kapten. Som tur var stormar kapten Spoling (Ola Forssmed) in i precis rätt ögonblick, med cigarren och geväret i högsta hugg, redo att ta över skutan.
   Men in glider också maffiabossen don Calzone (Johannes Brost) som säger sig ha vunnit teatern i poker. Han har helt andra planer och tänker låta riva teatern för att bygga en boxningsarena. Med alla knep tillåtna börjar så jakten på testamentet som en gång för alla kan avgöra teaterns öde.


Aldrig förr har väl någon prickat in sina karaktärer så perfekt. Ola Forssmed ÄR Groucho Marx när han fullkomligt stjäl hela föreställningen med sin excentriske lurifax kapten Spoling. Ola är tveklöst Sveriges främste kroppsdomptör med perfekt mimik ner till minsta cigarrvickning.
   Även Eva Rydberg imponerar stort och visar att hon är pantomimens världsmästarinna när hon visslandes och tutandes axlar Harpos stumma roll, som advokat Charlie. Det vete fåglarna hur hon klarar att synas så väl och ändå säga så lite.


Kim Sulocki balanserar det hela med en ytterst charmant tolkning av Chico i och med skojaradvokaten Ravelli som har sin lojalitet där pengarna finns.
   Korta sekvenser av Jönssonligan och Piff & Puff har sprängts in i föreställningen utan att det blir ett dugg konstigt. Och den makalösa spegelscenen är i sig anledning nog att se föreställningen igen. Och igen. Och igen. Att spela så talanglös som Birgitta Johansson gör med den våpiga gangsterbruden Molly Belone kräver sannerligen en tvättäkta talang.
   Jag är tacksam att se såna oerhörda begåvningar på den svenska teaterscenen.

Kajsa Lindh

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (6 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

3