Varje vardagsmorgons verkliga skräckscenario – en förälder som bokstavligen uppslukas av yttervärlden i form av en dagstidning eller – i dag kanske mer tidsenligt – en läsplatta eller smartphone. Detta är utgångspunkten för Micaela Gustafssons mimskådespel för 3-6-åringar på Pantomimteatern.
I Bokstavligt får morgonrocksklädda mammans (Katarina Rodopoulos) och dotterns (Nandi Vileika) lika Krav- som krammärkta morgonmål en ända med förskräckelse då mamma bokstavligen drunknar i en utvikbar jätteupplaga av Dagens Blablad. Dottern ger sig av att leta mellan raderna i den jättetidning som bildar fond i Sara Kanders i övrigt minimalistiska scenografi. En bortsprungen lemur, som väcker hennes nyfikenhet, kan måhända hjälpa henne.
Det som följer är en experimentell variant av älskade 70-talsserien Fem myror är fler än fyra elefanter – en i någon mån pedagogisk bokstavslek där Nandi Vileikas Lena Willemark-liknande laborerande med samplern möter Katarina Rodopoulos aktrobatiska bokstavscharader i en lustfylld, om även för min smak, smula utdragen bokstavslektion.
Den kringelflätade och superhjälteinfluerade dottern, med tumstocken som bokstavstrollstav, visar sig vara en betydligt mer läraktig elev än sin Fem-myror-motsvarighet Brasse. Alltihopa slutar således (ja, det är faktiskt helt okej att avslöja slutet, för det här är ingen föreställning vars dramaturgi bygger på överraskning) med att hon har knäckt bokstavskoden och rabblar alfabetet med fröjd då mamma slutligen hittar ut ur tidningsgömmorna.
Bokstavligt är en anspråkslös bokstavsbagatell som inte når till Pantomimteaterns tidigare höjder, till exempel senaste pärlan Charlies unge. Upplevelsen av småscharmigt förmiddagsäventyr fick i alla fall en fyraåring i min närhet att efteråt tacka för att han ”fick träffa de fina skådespelarna.”