Familjefavorit i reprisi En familj bjuds teaterpubliken på en bekant scencocktail bestående av lika delar Jack Daniels, bitterhet och akademiskt äktenskapsgräl. FR V: Fr.v Marie Göranzon; Sheraye Esfandyari; Christopher Wagelin.
Recensioner [2010-03-29]

Familjefavorit i repris

En familj: August: Osage County av Tracy Letts
Scen: Dramaten (Lilla scenen)
Ort: Stockholm
Regi: Stefan Larsson
Scenografi: Rufus Didwiszus
Ljus: Jenny André
Kostym: Nina Sandström
Mask: och peruk: Thea Holmberg Kristensen, Kjell Gustavsson
Medverkande: Marie Göranzon, Börje Ahlstedt, Ingela Olsson, Jan Malmsjö, Thomas Hanzon, Sofia Pekkari, Kristina Törnqvist, Livia Millhagen, Jan Waldekranz, Kicki Bramberg, Christopher Wagelin, Sheraye Esfandyari, David Mjönes
Länk: Dramaten


recension/teater. Det är en driven och kvick dialog som Tracy Letts har åstadkommit med Pulitzerbelönade En familj från 2007. Ändå infinner sig känslan av Déjà vu, tycker Ylva Lagercrantz som visserligen njuter av en bra textsampling, men saknar nytänk.

I öppningsscenen finns allt på plats: den fulla whiskeyflaskan, den nedsuttna Chesterfieldfåtöljen, den akademiska universitetsmiljön och inte minst, det bittra och alkoholiserade paret och de försummade barnen i en evig kvicktänkt vendetta.
   Visst känns det igen? I Edward Albees Vem är rädd för Virgina Woolf?, i Eugene O’Neills Lång dags färd mot natt – och i en svensk förlängning, i Lars Noréns alla åttiotalsdramer som Natten är dagens mor och Kaos är granne med Gud.


Jag blir inte klok på om Tracy Letts har skrivit den här pjäsen just som en hyllning till sina pjäsförfattande föregångare och landsmän eller om det handlar om en omedveten textsampling.
   Att Marie Göranzon spelar den tablettmissbrukande Violet Weston, med äkta maken Jan Malmsjö som scenmaken Beverly Weston i regi av Stefan Larsson, gör att den frekventa teaterbesökaren blir än mer förvirrad. Minns exempelvis Marie Göranzons oförglömliga porträtt av morfinisten Mary i Thorstens Flincks regi av Lång dags färd mot natt på Dramaten 1998 och Larssons uppsättning av samma pjäs på samma teater 2006 – och hjärnan blir en Kökkenmödding.  Kanske är dessa referenser i sin tur en blinkning till det teaterhistoriska förflutna från regissören Stefan Larssons sida.


Oavsett vad så är det skickligt skrivet respektive iscensatt av generationskamraterna Larsson och Letts. Och en riktig punschpralin för kvinnliga skådespelare att knapra på.
   Och det här är verkligen kvinnornas pjäs. Eller? För visst har de många roller, men vilka roller sen: klimakteriesvallande, tablettmissbrukande, elaka och bittra. Alltmedan männen, bredbenta och gubbslemharklande, framställs som tafatta offer i periferin. Inte minst den store patriarken, Beverly (Jan Malmsjö), som försvinner från scenen redan efter första akten, men ändå fortsätter att vara dramats huvudperson pjäsen ut.


Kvinnorollerna är ändå de man bär med sig, inte minst Marie Göranzons magnifika och imponerande framställning av bitterheten personifierad. Och Ingela Olsson som är den som lyckas smuggla in en dos sann svärta på Dramatens scen med sitt rollporträtt av dottern Barbara, som i en slutscen på ett smärtsamt sätt blir både mamman och pappans svarta sidor. Likaså är det lätt att älska Kristina Törnqvists jagsvaga mellansyster Ivy. Mer skum är rollen Johnna (Shaghayegh Esfandyari), en ung flicka med indianursprung som anställs av paret Weston som hushållerska för att gömmas undan på vinden, lite på samma sätt som Amerika gömmer undan sitt blodiga ursprung i sitt undermedvetna.


Men trots ett förnämligt ensemblespel saknar jag alltså en nutidsförankring som kanske finns i texten, men tyngs ner av den övermöblerade scenografin. Att musiken som spelas (som vanligt) är Miles Davis och jazzgrabbarna från förr gör också sitt till för att uppsättningen ska kännas alltför förutsägbar och lite otidsenlig.
   Men kanske är det familjen som är tidsmarkören? Den krackelerande kärnfamiljen satt på scenen som någon som även den är förpassad till vinden i en era när mamma-pappa-barn-konstellationen är exotisk snarare än norm och föremål för freakshowprogram som TV4:s Familjen Annorlunda. För i dag är det nog få som vill stanna i ett liv som innebär så mycket umbärande, smärta och instängdhet som det traditionella familjebyggets. Och vars konsekvenser dras till sin spets i just En familj.

Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare