Gustav Deinoff och Farnaz Arbabi tar över det konstnärliga ledarskapet på Unga Klara i Stockholm från sommaren 2014. Foto: Jonas Jörneberg
Fördjupning [2013-05-17]

Farnaz Arbabi och Gustav Deinoff tar över Unga Klara

UNGA KLARA. En konstnärlig duo bestående av regissören Farnaz Arbabi och skådespelaren och regissören Gustav Deinoff tar över Unga Klara efter Suzanne Osten. De tillträder sommaren 2014, och nyckelordet för teatern kommer att fortsätta vara ”barnperspektiv”.

Framför rosa draperier, rosa ballongklasar och till levande musik välkomnade Unga Klara i Stockholm i dag sin nya konstnärliga ledning: regissören Farnaz Arbabi och skådespelaren och regissören Gustav Deinoff.

Båda har tidigare arbetat på Unga Klara och har de senaste två åren även tillhört teaterns konstnärliga råd. Arbabi, född 1977, har regisserat på de flesta teatrar i Sverige och är just nu aktuell med Riksteaterns Jag ringer mina bröder. Deinoff, född 1978, har arbetat på Unga Klara, Riksteatern och Stockholms stadsteater, samt nyligen avslutat turnén med Unga Klaras och Riksteaterns Flygräddare. De tillträder efter Suzanne Osten sommaren 2014 och kommer att arbeta tillsammans under en treårsperiod. I deras tjänster ingår att även verka som regissörer och i Deinoffs fall även som skådespelare.

”Det skulle vara skitkul!” var Farnaz Arbabis kommentar när Nummers läsare 2008 röstade fram henne som den som borde ta över efter Stefan Larsson på Dramatenscenen Elverket. Nu skrattar både hon och Deinoff lyckligt när Nummer frågar om jobbfrågan de fick från Unga Klara för bara tre dagar sedan.

Är det här en fråga som ni hade drömt om att få?
   – Jag slutade på scenskolan 2004, och jag kontaktade en enda person. Med mycket darrande händer skickade jag ett kuvert till Suzanne Osten. Så det känns helt fantastiskt att tio år senare få frågan om jag vill bli konstnärlig ledare tillsammans med Farnaz Arbabi, säger Gustav Deinoff.
– Vi är väldigt glada och otroligt hedrade över att ha fått den här förfrågan. Unga Klara är den plats där både jag och Gustav har haft våra starkaste teaterupplevelser, säger Farnaz Arbabi.

De poängterar att de vill förvalta Unga Klaras arv av djuplodande, undersökande processer, att jobba nära publiken och att alltid utgå ifrån ett barnperspektiv. Att ha ett barnperspektiv förtydligar Arbabi med att ha ett maktperspektiv och att stå på barnens sida, och Deinoff med ”när man känner att skillnaden inte finns mellan hur man gör teatern för barn och hur man gör teater för vuxna”.

Unga Klaras skapare Suzanne Osten har lett teatern – som har blivit internationellt känd för sin forskande teaterverksamhet för barn och unga – sedan starten 1975. Då var den en del av Stockholms stadsteater, sedan 2009 är det en självständig enhet. Men Osten ska inte sluta på Unga Klara – hon övergår till att utveckla forskning och utbildning av yngre teaterkonstnärer på teatern, samt internationella samarbeten, och hon kommer även att arbeta som frilansande regissör. Hon presenterar kärleksfullt den nya duon:
– Jag lägger i era händer att måna om en fördjupad teaterprocess som inte bara är resultatinriktad. Man får leka att man inte är beroende av pengar. Man måste hålla på med det som är det viktiga på scenen och för alla runtomkring, slå vakt om processen.

En förutsättning för att den nya konstnärliga ledningen ska kunna tillträda är dock en säker ekonomisk bas från 2014. En bas som teatern i dag inte har, påpekar Unga Klaras vd Jonas Kahnlund.
– Målet med Unga Klaras verksamhet är att från januari 2014 få ett nationellt uppdrag. Och att fortsätta verka nationellt och internationellt med ett undersökande arbete i fokus. I detta ingår även att fortsätta driva den arena som vi har byggt upp tillsammans med Backa teater i Göteborg, Ung scen/öst i Linköping/Norrköping, Malmö stadsteater, Norrbottensteatern och Norrlandsoperan.

Maina Arvas

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1