I Arbetsförmedlingens rapport ”Arbetsmarknadsutsikter Kultur och media 2011” spås en uppgång för kulturjobben till slutet av nästa år. Men rubriken för pressmeddelandet när Arbetsförmedlingen presenterade sin rapport på torsdagen var ”men konkurrensen är fortfarande knivskarp”.
Chefen för Arbetsförmedlingen Kultur Media, Birgitta Johansson säger till Nummer:
– Arbetsmarknadsläget för kulturarbetare blir fortsatt tufft.
Sedan fyra år tillbaka beställer Arbetsförmedlingen en samanställning av den förväntade arbetsmarknadsutvecklingen på kultur- och medieområdena. För 2011 års prognos har 350 arbetsgivare intervjuats, däribland scenkonstinstitutioner och frigrupper.
Enligt rapporten har sysselsättningen inom kultur och media fallit med hela åtta procent de senaste två åren (2,3 procent för arbetsmarknaden som helhet). Men nu spår Arbetsförmedlingen en vändning som i konkreta siffror innebär att dagens 3 600 öppet arbetslösa kulturarbetare till slutet av 2011minskar med 600 – 1 100 personer.
Men rapporten är en kvalificerad gissning. Torbjörn Israelsson, ansvarig för prognosen, medger att tillförlitligheten är svårbedömbar:
– Det är inte helt enkelt att svara på prognosens tillförlitlighet mer än att vi legat bra under första åren vi genomfört intervjuerna. Vi vet inte i vilken omfattning folk lämnar sina yrken, och med alla projekt och korta anställningar är totalbilden inte enkel.
Dessutom minskar paradoxalt nog rapportens och intervjuernas tillförlitlighet av att regeringens ekonomiska prognoser för 2011 pekar uppåt.
– Arbetsgivarna tenderar då att bli överoptimistiska när ekonomin pekar uppåt. Man gör glädjekalkyler om arbetstillfällena. Vilket psykologiskt i och för sig kan vara bra för arbetsmarknaden.
Och även om pilarna för den svenska ekonomin pekar uppåt så pekar de europeiska ekonomipilarna klart neråt. Ännu en osäkerhetsfaktor är att Arbetsförmedlingen inte heller vet hur stor del av en sjunkande arbetslöshet som kommer att bero på att utbildade kulturarbetare lämnar branschen för andra yrkeskarriärer. Vad man däremot vet är att majoriteten kulturarbetare redan har andra arbeten vid sidan av.
– Ingen yrkesgrupp är så flexibel som kulturarbetare, säger Birgitta Johanson. De är beredda att hoppa in och jobba på udda tider. Med dagens arbetsmarknad en idealisk arbetskraft som, och vilket rapporten visar, återfinns inom180-190 olika yrken.
Hur ser det då ut för scenkonsten 2011? Enligt AF-rapporten är personalbehoven inom teatern framöver ”begränsade”, och trots ”god publiktillströmning” konstateras att de stora teaterscenerna arbetar ”under mycket strama budgetar”. I de intervjuer som gjorts säger ansvariga på sceninstitutionerna att anställda som pensioneras – antalet ökar nu – inte kommer att ersättas med nya anställningar utan rekrytering till tjänsterna kommer att göras i ”projektform och vid behov”. Arbetstillfällena för den fria scenkonsten har ”minskat något och verksamheten bedrivs ofta under knappa förhållanden”.
– Som kulturarbetare måste man idag vara så bred som möjligt, säger Birgitta Johanson.
Betyder det att de som jobbar på institutionerna framöver, liksom inom frigrupperna idag, måste vänja sig vid att bli en allt i allo, att göra jobb både på och bakom scen?
– Inte än. Fast som institutionerna tvingas att slimma och hålla igen, och med färre fast personal… Men nej, jag tror inte att man som skådespelare kommer att behöva vara med och bygga om scenen. Inte än.