I skrivande stund (måndag kväll) finns biljetter kvar till merparten av de tolv utvalda biennalföreställningarna: helt slutsålda är enligt Biljettcentrums hemsida bara Medeas barn med Unga klara, Unga Riks Märk mig och Västerbottensteaterns Pölsan.
Under biennalen öppnar också Umeås lokala teatergrupper sina salonger: Ögonblicksteatern ger barnföreställningen Pojken och Stjärnan, Profilteatern plockar upp sin Hysterikon, Skuggteatern ger Moll, och Klungan sin Stämning. Dessutom ger konstnärerna Christina Eriksson Fredriksson och Christoffer Fredriksson två Beckettdramer: Inte jag och Gungstolen på Galleri Stefan Andersson i Umedalen.
Rikt Off-utbud
Off-programmets internationella inslag står Teater Mestola från Helsingfors för. Sasha Pepelyaev som för ett år sedan besökte Umeå med estniska von Krahl Theatre och Swan Lake återvänder nu med dansteaterföreställningen Maria Stuart – songs and dances of weddings and funerals. På scenen tre relativt nyutexaminerade finlandssvenska skådespelare och en tanzansk gästskådespelare i en nytolkning av Schillers Maria Stuart.
Men teaterbiennalen är inte bara föreställningar utan också sjuttiotalet andra programpunkter, mer eller mindre branschinterna, på det mycket övergripande temat ”Teatern i framtiden”. Några tips: sightseeing på Nordiska scenografiskolan i Skellefteå (fredag), radioteaterpublikinspelning på Umeå Folkets hus (torsdag), ”Barndomsprojektet – studenternas presentation” – för den som vill veta mer än kvällstidningarna (onsdag) och en hel hop genusrelaterade seminarier.