Recensioner [2006-02-13]

Fedra på Dramaten

RECENSION/TEATER. Fedra i Karl Dunérs och scenografens Peder Freiijs utformning är mest minnesvärd som konstverk eller installation.    Nummers Anna Hedelius har sett våldsam passion reduceras till en vacker tavla.

En tidlös spelplats, ett välavgränsat landet ingenstans, där människorna har att traska i plöjda fåror och bara med besvär kan korsa de barriärer som delar av scenen i långsmala korridorer. Ett rum i kakifärg som undan för undan övergår i kärlekens och blodets röda. Här berättas sagan om Fedra, hon som blir förälskad i styvsonen Hippolytos.
   Det är en spännande iscensättning som för tankarna till stilister som Robert Wilson, men också, om man ser till kostymen, till scifi-äventyr som Star Trek.
Fedra innehåller så mycket passion och så mycket sorg att det skulle räcka till en hel teatersäsong. Men frånvaron av psykologisk spelstil i kombination med den rimmade alexandrinen gör att skådespeleriet i längden blir väl formalistiskt. Levande blir det egentligen bara när Björn Granath som Theramenes berättar om Hippolytos fruktansvärda död. I övrigt är Fedra perfektion, välavvägda rörelsemönster, snygg ljussättning, polyfonisk sång och stilrenhet. En intressant och vacker tavla, men den blir alltför svårtillgänglig för att beröra på djupet.

Anna Hedelius

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare