Fördjupning [2004-04-06]

Fem frågor till Joseph Sturdy…

… som sätter upp danstriptyken Fängslad i Rikssalen på Uppsala slott med premiär annandag påsk.

Varför har du valt att kalla föreställningen Fängslad?
– Den är uppbyggd av tre baletter, som alla handlar om människor som på något sätt var fängslade och begränsade. Drottning Kristina i sin tid och sin kvinnliga kropp. För Oscar Wilde handlade det om att leva som homosexuell i 1800-talets England, vilket han bokstavligen hamnade i fängelse för. Och för Beethoven att som 28-årig musiker och tonsättare förlora sin hörsel. Dessa tre personer var på många sätt olika, men hade alla det gemensamt att de kom ur sina själskriser starkare. Beethoven, till exempel, komponerade fantastisk musik efter det att han blev döv.

Hur skiljer sig dina baletter från andra historiska föreställningar om dessa personer?
– Jag har valt att skildra dem som människor i stället för som historiska personer i en bok. Jag har fokuserat på en del av deras öde. I Drottning Kristinas fall på hennes förvandling från oskyldig flicka utan moderskärlek till ledarkvinnan, som väljer att abdikera från tronen för att uppnå något hon trodde mer på. I Oscar Wilde försöker jag visa kärleksmomentet mellan honom och Lord Alfred Douglas och hatet mellan den senare och hans far Marquis of Queensbury. Var det kärlek från sonens sida eller var relationen med Wilde bara ett sätt att reta fadern?

Vad gör Rikssalen speciell som spelplats?
– Förutom att det är en otrolig speciell och vacker miljö var det på just denna plats Drottning Kristina abdikerade för i år 350 år sedan. Vi försöker hitta rätt punkt rent centimetermässigt.

I den sista baletten samarbetar ni med Uppsala kammarsolister.
– Ja, de finns med på scenen och spelar Beethovens sista stråkkvartetter. Det har varit ett fantastiskt roligt samarbete. Stråkkvartetter är så känsliga, så det kändes viktigt att hitta fram till rätt ”unplugged”-känsla.

Före föreställningen kommer ni att ha en lyssnarträff för publiken. Varför?
– För att de ska få möjlighet att komma in i stämningen. Ofta är folk stressade när de kommer till teatern. Kanske har de haft svårt att hitta parkering och har inte hunnit läsa programmet. Därför känns det viktigt att leda in dem i andra tankar. Denna gång kommer Viola Larsson att kåsera kring de gestalter publiken sedan möter på scenen.

Anna Hedelius

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare