Fördjupning [2003-12-04]

Fem frågor till Maria Johansson

TELEFONINTERVJUN. Maria Johansson kände sig mätt på skådespeleriet och började regissera. Så började hon plugga. Nu ska hon bli doktor.

Men inte vilken doktor som helst, utan doktor i skådespeleri. För första gången i historien har Teaterhögskolan i Stockholm anställt en doktorand. Nummers Anna Hedelius ringde upp för att höra hur det går med forskningen.

Hej Maria, berätta om ditt ämne!
– Jag forskar om skådespelarens yrkespraxis, alltså den kunskap skådespelaren använder sig av i sitt praktiska yrkesutövande. Vi kan kalla det den tysta kunskapen, men det betyder inte att kunskapen är stum. Den oformulerade kunskapen kanske är ett bättre uttryck. Det handlar om kunskap som inte går att beskriva i tabeller eller diagram. Jag tittar i stället på enskilda fall, enskilda exempel. Till exempel kan det handla om vad upprepning, som är ett centralt begrepp inom skådespeleri, betyder. Andra begrepp kan vara intuition, mod eller hantverket.

Hur går du till väga?
– Jag har en grupp bestående av sex skådespelare som jag samlar för diskussioner. Vilka som ingår i gruppen är konfidentiellt och inte heller intressant. Det som förenar dem är att de är mycket erfarna i yrket och har jobbat som skådespelare mellan 15 och 60 år. Gruppen består både av kvinnor och män från såväl institution, fri grupp som teatrar ute i landet. Vi har åtta planerade diskussionsmöten inom det närmaste året och har redan haft tre.
Jag använder mig av filosofiska modeller för att få djup i forskningen. Filosofin är ju en mycket äldre vetenskap än psykologin, som vår västerländska naturalistiska teatertradition annars i väldigt stor utsträckning bygger på.

Är det viktigt att det är en skådespelare som bedriver den här forskningen?
– Ja, jag tror att det är oerhört viktigt, därför att det är en fysisk upplevelse att stå på scenen. Det är en kroppslig upplevelse, som bäst kan förstås av någon som själv har stått där. Sedan måste jag förstås framställa forskningen på ett sätt så att den blir begriplig också för icke-skådespelare.

Finns det något skrivet i ämnet tidigare?
– Cecilia Lagerström har skrivit en teatervetenskaplig avhandling om en fri grupps arbetsmetoder. Det finns också lite utländsk forskning. Dessutom bär alla människor som jobbar med människor, som till exempel läkare, sjuksköterskor och lärare, på en liknande typ av ”tyst kunskap”.

Hur kommer dina resultat att presenteras?
– Jag skriver en avhandling, men hur den ska användas vet jag inte idag. Den är inget beställningsverk för Teaterhögskolan, men de tänker sig nog att de ska kunna använda den för att förbättra sin undervisning.

Anna Hedelius

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare