Fem frågor till Michael CockeMichael Cocke kommer att fortsätta med Elektraprojektet när han tillträder som ny konstnärlig ledare för Gävle Folkteater 2008.
Fördjupning [2007-12-19]

Fem frågor till Michael Cocke

I tjugo år har Michael Cocke regisserat teater i Sverige: från Teater Nostra i skånska Yngsjö till Norrbottensteatern i Luleå. Under 2000-talet har han vänt och vridit på hedersproblematik i det så kallade Elektraprojektet. Nu blir regissören och pedagogen Cocke också ny konstnärlig ledare för Gävle folkteater.

Folkteatern i Gävleborg har stått utan konstnärlig ledare sedan Peter Oskarson avgick för snart två år sedan. Hur känns det att komma in i en sådan situation?
– Jag tycker att det finns fördelar med att personalen har varit utan konstnärlig ledare ett tag. De har fått tid att formulera vilken väg teatern ska ta utifrån de diskussioner de haft. Jag upplever att tillsättningsprocessen var mycket noggrant genomförd.


Vad är det som lockar dig med Folkteatern?
– Jag har ju jobbat här förut. Det är en teater med unika förutsättningar: Träteatern i Järvsö, gasklockorna och turnerandet över länet. Det är det konstnärliga som får styra verksamheten. Teatern befinner sig också i dialog med samhället runtomkring.


2002 arbetade du med Peter Oskarson i repetitionerna inför Sagan om Orestes. Vilka likheter och skillnader finns det er emellan?
– Oj. Jag har inte reflekterat över det. Vi är inte samma person men vi har vissa gemensamma intressen. Jag koncentrerar mig bara på det jag vill göra. Jag vill inte jämföra mig med andra människor, jag tycker inte att det är så konstruktivt.


Kommer du att ta med dig Elektraprojektet till Folkteatern?
– Vi kommer att fortsätta med Elektraprojektet och göra en ny version. Eftersom jag är så involverad i det kommer Folkteatern att vara en av samarbetsparterna. Vi fortsätter på arbetet att göra teater för föräldrarna. Det är ett komplicerat arbete som inbegriper mycket research, relationer till publiken och förtroenden. Vi vill möta en publik som inte brukar gå på teater. Jag känner att jag har vissa förutsättningar att göra det noggrannare här i Gävle. Här kan jag arbeta över längre tid i teaterns närmiljö. På Riksteatern arbetar vi med publik över hela landet. Då är det svårt för mig som regissör att följa upp arbetet. Det är ett arbete som kan handla inte bara om heder, utan om integration i stort också.


Hur ser Folkteatern ut om fem år?
– Det jag vet är att vi kommer att fortsätta turnera över hela länet. Jag tycker om att göra teater i relation till publiken och det går inte riktigt att kontrollera. Jag hoppas att vi kommer att ha en stark och nära relation med många människor i länet. Det är ett tråkigt svar men jag tycker inte att man måste ändra allt bara för att man kommer som ny. Jag litar på att vårt arbete kommer att göra avtryck. Jag vill vara öppen för det som händer. Jag hoppas att vi kommer att röra oss på osäkra marker – det är lätt att säga, sedan måste man göra det också. Men jag hoppas att vi har gjort det om fem år. Jag tror också att teater kan spela en roll i samhällsdebatten, det är min absoluta förhoppning att vi ska göra det.


 


Länkar:
Gävle Folkteater
Michael Cockes webbplats
Michael Cockes replik på America Vera-Zavalas kritik av Elektra Show i Nummer

Malin Palmqvist

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare