Om en dryg vecka går startskottet för den årliga festivalen Theatertreffen i Berlin, där det under tre veckor (4-21 maj) går att ta del av det mest spännande inom tyskspråkig scenkonst. Den som en gång har gjort ett nedslag i Berlins kulturella smältdegel kommer för alltid att vilja åka tillbaka. Men för dig som, liksom vi, inte har vägarna förbi Tyskland i år ges också i Sverige tillfälle att njuta internationell och nationell scenkonst på hög nivå.
Biennalen Bibu.se i Lund har blivit en lika viktig som populär mötesplats för den unga kulturen. I år (23-26 maj) spelas bland annat Norrdans visuellt läckra och storslagna Svansjön, och det underbara norska/internationella kompaniet NIE:s anarkistiska familjemusikal Twist.
Bergmanfestivalen intar Dramaten 27 maj-6 juni och lockar med prestigefulla internationella personligheter som tonsättaren/regissören Heiner Goebbels samt den samtida kultregissören Thomas Ostermeier från Schaubühne i Berlin. Glädjande nog är det denna gång en kvinna som intar den största spelplatsen. Regissören Katie Mitchells tolkning av Fröken Julie spelas i Globens annex.
Göteborgs dans- och teaterfestival fylls av internationella gästspel 18-26 maj. En av de mest intressanta uppsättningarna kan vara konstnärskoalitionen W.e.a.n:s verk Enjoy Whiteness, som spelades på Dramaten i april och vars ambition är att utforska vithet, vita privilegier och de komplexa sociala strukturer som konstruerar och reproducerar ras.
Även i norra Sverige scenkonstfestas det 9-12 maj. MADE står för Music, Art, Dance, Experience och är namnet på Norrlandsoperans årliga festival i Umeå, där en ständigt överraskande blandning av olika uttryck och konstformer möts. Bland annat finns möjlighet att se det hyllade dansverket Crazy in love with Mr. PERFECT, i vilket isländska Steinunn Ketilsdóttir och amerikanska Brian Gerke tar pulsen på vår tids kärlekslängtan till toner av Edith Piaf.