Föreställningen är som en berättelse av George Orwell iscensatt av
Eugène Ionesco. Det marsianska samhället hycklar absolut jämlikhet, men är i själva verket en strukturellt rasistisk nyspråksdiktatur som förbereder
en slutgiltig lösning på sitt minoritetsproblem.
Som vanligt är rekvisitan och kostymeringen den mest färgstarka i svensk teater. Men lekfullheten har ersatts av grymhet och våld. Tyvärr fungerar inte kombinationen absurdistiska infall och allegoriska referenser till Förintelsen. Stolpig text, stolpig regi och utdraget tempo gör alltsammans alltför omständligt och sökt. Ingen kritisk skugga må dock falla över Mooms ensemblens förståndshandikappade medlemmar, vilka allesammans gör strålande insatser.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...