Att dessa lånväga gästspel kan genomföras har naturligtvis lite med turen att göra. Marionetteatern, som brottas med höga lokalhyror, har passat på att bjuda in dem i samband med att de ändå befinner sig i Sverige. Spanjoren Carles Cañellas och japanen Koryu Nishikawa kommer hit i samband med att de har gästföreläsningar på DI och amerikanen Eric Bass besöker Stockholm efter att ha spelat på den internationella Puppettoo-festivalen som äger rum i Skåne 24 april till 4 maj.
– De kommer från olika kontinenter men representerar också olika spelstilar och attityder, säger Marionetteaterns producent Eva Kassander.
Varieté, filosofi och klassisk spelkonst
Först ut är Carles Cañellas varietéföreställning Solista som spelas 4-5 april. Cañellas har över 20 års erfarenhet av marionettspel, det vill säga när man styr dockorna med hjälp av trådar, och han ska enligt Eva Kassander höra till världens mest framstående marionettister. Solista passar alla från 3 år.
Från USA kommer Eric Bass, som är konstnärlig ledare för Sandglass Theater, med idéberättelsen One Way Street 3-4 maj. Den riktar sig till vuxna och bygger på texter av filosofen Walter Benjamin. Eva Kassander berättar att Eric Bass’ föreställningar är så skickligt spelade att många upplever dem som direkt hisnande.
Koryu Nisikawa kommer att demonstrera den omkring 150 år gamla japanska kuruma-ningyo-tekniken och även spela upp några klassiska scener med hjälp av den när han besöker Marionetteatern 17-18 maj. Kuruma betyder ”pall” på japanska och ningyo betyder ”docka”.
– Dockspelaren sitter på en rörlig pall och för dockan framför sig. Det är en teknik som gör det möjligt för en ensam person att spela, till skillnad från Bunraku-tekniken som kräver tre dockspelare, berättar Eva Kassander.