Recensioner [2005-03-01]

Folkoperan: Fedra

OPERA. Det är kanske ingen slump att just det operahus som för inte så länge sedan portade en kritiker efter en taskig recension sätter upp den - förmodligen – första, mediekritiska barockoperan.

Den antika myten om hur drottning Fedra förälskar sig i sin styvson Hippolytos, här kallad Hipp, har fått en modern och folklig makeover helt i enlighet med Folkoperans tidigare uppsättningar. För här är antikens (och barockens versioner av) kungar, drottningar och gudar transformerade till en fiffelmisstänkt finansbolags-vd med fru, samt domare och skvallerpress. Mediebruset manifesteras av murvlarnas gruppattacker i såväl inledning som avslutning; deras handkameror projicerar skakiga dokubilder i realtid på storbildsskärmar och varvas med sensationsrubriker i kvadrat där ord som ”likvidation”, ”porrklubb”, ”plundring” och ”sexattack” för oss så långt från Olympen man kan tänka sig. Till och med föreställningsprogrammet har kvällstidningssnitt.
   Men efter paus, i föreställningens mellersta del, står barockmusiken starkare, känslorna tränger fram och det blir opera på det vis vi känner den bäst. Rameaus arior klingar lika vackert som vore vi på Drottningholm och kvällen blir komplett som ett Kinderägg – för alla utom traditionalisterna. Men varför man valt att hänga kvar vid catwalk-scenen från förra säsongens Orfeus är en gåta. Vi som suttit vridna i 45 graders vinkel i över två timmar önskar att åtminstone bänkraderna fått konventionell placering – majoriteten av spelet sker ändå i ena änden av salongen. Varning för nackspärr!

Cecilia Djurberg

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare