Torparna träffas kvällen före älgjakten för att dra lott om passen. De gnabbas om bästa passet, skvallrar, berättar älghistorier och diskuterar hur de ska komma åt det konkurrerande jaktlaget Bönderna.
Tre av sex mansroller spelas av kvinnor i Folkteaterns uppsättning av Gertrud Larssons komedi, och särskilt de kvinnliga skådespelarna slår i sina tolkningar av lantliga machon knut på sig själva i ambitionen att överdriva så mycket som möjligt.
Tonen är rå och vulgär. Ölen flödar och de samlar, obegripligt nog, sin urin i en flaska. Förklaringen kommer senare när de i skenet från ficklampor sprutar urin på Böndernas äppelhögar. Äpplena är utlagda som åtel för att locka älgarna så att det ska gå lättare att skjuta dem.
Jens Arbéns scenografi består av ett vågformat mörkgrönt sammetsdraperi som bildar ett liggande S på scengolvet. I en utbuktning mitt på scenen sitter en dörr. Ovanför dörren finns en spelplats för älgpasset och spöket Konrad. I denna miljö segar sig föreställningen fram med tunga manliga kliv. Jägarna ser älg, skjuter älg, tappar plånbok i grannlagets skog, dricker öl, dricker mera öl, fryser, tar en sup.
I andra akten inträffar en händelse. Det är när hustrun till Mats i jaktlaget säger att hon vill vara med och jaga. Zerny tycker att det är otänkbart att en kvinna ska få komma med i laget och Zernys pappa, spöket Konrad (Bai Tao), blir ännu mer upprörd. När det visar sig att kvinnan (Alexandra Zetterberg) äger marken de jagar på och därmed jakträtten, splittras laget. Vill de fortsätta jaga får de finna sig i att låta henne vara med.
Arabella Lyons gör en stark, tragisk och mycket fysisk tolkning av den värkbrutne Zerny, tvärs emot föreställningens ambitioner att vara en komedi. Zerny kan inte tänka om utan bryter ihop. På slutet står han ensam och övergiven kvar i jaktstugan.
Men efter att ha levt nära jägare de senaste 30 åren tappar jag ändå hakan mer och mer ju längre föreställningen pågår. Vad då supermacho, vad då inga kvinnor i jaktlagen? De frågar ju varje år om det inte är dags för mig att börja jaga.
För att en komedi ska bli rolig behöver den ha en större förankring i verkligheten, vilket saknas här.