Fördolt om sexuella neuroserFullt av sexscener är det i Staffan Roos upsättning av Lars Norén nyskrivna drama Fördold. Här masturberar Magnus (Peter Engman) med dotterns trosor på huvudet.
Recensioner [2007-09-17]

Fördolt om sexuella neuroser

Fördold av Lars Norén
Scen: Dramaten, Lilla scenen
Ort: Stockholm
Regi: Staffan Roos
Scenografi: Charles Koroly
Medverkande: Rolf Skoglund, Inga-Lill Andersson, Kristina Törnqvist, Peter Engman, Allis Lindqvist/ Märta Ferm, Livia Millhagen, Thomas Hanzon, Lukas Olsson/ Rasmus Stensland, Kalle Westerdahl, Moa Sillén, Christer Sundgren & Jacob Mohlin (Männen i cellen) samt Johan Holmberg (Rösten via webbkameran)
Länk: Läs mer produktionsfakta på Dramatens hemsida


Lars Noréns nyskrivna drama liknar mycket annat som han skrivit. Här finns de smarta samtidsreferenserna, de komplicerade parrelationerna och den skarpa galghumorn. Men den här gången är vi varken på Plattan eller på någon vacker punschveranda på Österlen, utan snarare i ett outtalat radhusområde i en mindre bemedlad Stockholmsförort.

Nya är också referenserna. Här har exemplevis andra världskrigets förintelse bytts ut mot mer närliggande massmord i tiden – som de i forna Jugoslavien på 90-talet. Vi får också – ovanligt nog hos Lars Norén – se in i psyket på en ung flicka med allt vad det innebär av rakblad, Harry Potter och datorsex.
   Sexuella frustrationer verkar också vara ledtemat och det som är fördolt hos många av personerna i pjäsen. Eller snarare är det tvärtom, frustrationen kommer först följt av en sexuell snedtändning. Vi får följa fyra par i fragmentariskt filmiska scener, snyggt lösta av scenografen Charles Koroly. Den frustrerade polisen (Rolf Skoglund) som är gift med Elsa (Inga-Lill Andersson) hänger sig åt homosexuella utlevelser när han inte står ut med att frun fortfarande sörjer dotterns död efter sju år. Stina (Kristina Törnqvist) lever ihop med långtidsarbetslösa Magnus (Peter Engman) som i sin leda börjar snegla på sin egen dotter och fördriver tiden däremellan med att masturbera i olika poser. Metta (Livia Millhagen) och Mehmet (Thomas Hanzon) har bara ”djurisk sex när de är fulla”, enligt Mehmet. Istället inleder Mehmet och Kristina en sexuell otrohetsrelation, medan ett namnlöst par, gestaltat av Kalle Westerdahl och Moa Silén, leker hallick-hora i sin förvridna maktspelsrelation där hon är offer och han förövare.
   Det berör och ensemblen är tät och välspelad.  Ändå är det något som inte sitter riktigt rätt i pjäsen, något som kan ha med regissören Staffan Roos tajming av humor och allvar att göra. Men det är svårt att avgöra denna premiärkväll när undertecknad har råkat hamna raden framför ett starkt överförfriskat gäng som har bestämt sig för att skratta till varje pris, högt och dånande. Vare sig det rör sig om en svårt sjuk kvinna eller en incestscen. Poängen med Lars Noréns sublima galghumor brukar annars vara att skrattet sätter sig i vrångstrupen på åskådaren i samma sekund som insikten landar i magsäcken. Här får humorn ibland ett fritt flödande egenvärde som inte känns helt rätt i förhållande till vad pjäsen diskuterar: arbetslöshet, incest, depression, otrohet och så vidare.
   Roligt har man i varje fall. Åt andras olycka. Men jag hade velat känna större svärta, en djupare förståelse för de personer som nu passerar revy i short cuts-liknande scener. Här ges vi bara fragment. Starkast berör ändå pojken med gummihandskarna, Dino, som lever med en försupen mamma och en oengagerad styvpappa, betagande gestaltad av Rasmus Stensland premiärkvällen (rollen delas med Lukas Olsson). Tolvåringen som lillgammalt har koll på allt utom sin egen bacillskräck. Den bilden bär jag med mig ut från föreställningen och den höjer slutomdömet från en tveksam trea till en svag fyra.

Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare