När Teater Trixter sätter upp husdramatikern Petra Revenues När kriget kom till Partille jongleras det med arketypiska schabloner om förortsliv och könsroller. Resultatet blir inte helt olikt den grillade korv som föreställningen kretsar kring; överhettad och inte längre särskilt smakrik.
Korvoset hittar sin väg ut på gatan utanför den industrilokal i Göteborg där Teater Trixter huserar. Publiken bjuds på nygrillat i foajén och bilden av förortslivets själva nav, den ofrånkomliga grillningen, cementeras.
När kriget kom till Partille hade premiär på Göteborgs stadsteaters Studion för sex år sedan och nu har den alltså hittat hem till Teater Trixter och regisseras av Lars Andersson och Karin Blixt.
Att påstå att samtidsdramatik måste vara dagsfärsk är överilat, men det vilar någonting lite härsket över denna grillfest.
Fredagssmyset goes harmageddon i radhuset och paret Nils och Maria, gestaltade av Lars Andersson och Tina Lenne, hamnar på fet kollisionskurs. Han längtar bort, hon bygger bo och man vältrar sig i könsstereotypa bilder av vad män och kvinnor vill med sina liv. Gäsp.
Grannarna kryddar kalaset. Killen vid grillen, Robert Bolin, gör ett fint litet porträtt av en marxist med artigt återhållen ilska vars hela passion får liv vid – ja, just det – grillen. Hans fru, gerillakrigande Tanja (Evalena Ljung Kjellberg) kommer mest till sin rätt som resignerad när personliga tragedier blottläggs. Den domedagsprofeterande pastorn spelas av David Sperling Bolander med mild humor och ensamhet som främsta förtecken. Föreställningens trigger och clown är den påstridiga mäklaren som görs av Ingvar Örner.
Att kriget kommer till våra radhus i form av spruckna drömmar och oförlåtliga svek är obevekligt sant. Att denna föreställning lämnar betydligt mer att önska gällande vision, regi och i vissa fall spel, är det också. Förkolnad korv är inte så värst gott, helt enkelt.