Nasir Farah Dhagole i den första scenen i Det förlorade paradiset. Skådespelarna gör sitt bästa men har en svår uppgift i en överambitiös pjäs. Foto: Angereds teater
Recensioner [2012-10-18]

Förlorat förlorat paradis

Det förlorade paradiset av Christofer Bocker
Scen: Angereds teater
Ort: Göteborg
Regi och scenografi: Ulrich Hillebrand
Skådespelare: Nasir Farah Dhagole, Johan Friberg, Ifrah Nuur Muhamed
Länk: Angereds teater


RECENSION/TEATER. Det förlorade paradiset på Angereds teater förlorar sig bland bråte, brist på anknytning och forcerad dialog. Nummers Liv Landell Major efterlyser mer tid och stringens i ett drama med så många lager.

Angereds teater vill rasera fördomar om somalier och göra plats för svensksomalisk kultur, förstår man av pressmeddelandet som föregår Christofer Bockers specialskrivna Det förlorade paradiset i regi av Ulrich Hillebrand. Det är med andra ord med höga förväntningar jag infinner mig på den pigga institutionen. Och det börjar fint. Enkla bänkar, skrynkliga skynken och stegar kontrasterar mot ett blankt golv, likt flottar på ett hav. Första scenen bekräftar denna association, då Nasir Farah Dhagole, som en skeppsbruten, kravlar sig fram mot publiken, reser sig upp och andas ut med blicken mot nya horisonter. Sedan skämtar han om schablonbilden somalier som lågutbildade, och dramat är igång.

Dessvärre tappar det ton och färdriktning omgående, framförallt för att man har varit överambitiös både vad gäller manus och regi. Enkelt uttryckt har man försökt trycka in en stor mängd teman, berättelser och metoder på kort tid. Vi har myten om ett somaliskt kärlekspar som aldrig får varann, och vi har parallell Romeo och Julia-dramatik mellan Dhagole och Ifrah Nuur Muhamed, som gestaltar två landsmän i exil. Han längtar tillbaka till hemlandet medan hon strävar mot frihet och utbildning, fastkilad i ett resonemangsäktenskap med Johan Friberg. Han i sin tur kämpar med sin självuppfattning och svartsjuka.

Det relationella dramat handlar om omöjlig kärlek, men utan att publiken hinner uppfatta anknytning eller splittring mellan karaktärerna. Dialogen är ibland drömmande och naivistisk, ibland vardagsrealistisk med intellektuella anspråk. Skådespelarna jobbar stenhårt för att få den att flyta, men forcerar ofta och ger ett stressat helheltsintryck. Skådeplatsen skiftar i tid och rum och man blandar in filmade sekvenser.

Jag är ledsen Angered, men jag blir sammantaget inte klok på den här uppsättningen.

Liv Landell Major

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (3 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1