Farmor splattrar tillOscar Thunberg och Mari Götesdotter som det krisande paret Henrik och Tove i Förödelsedagsbarnet på Jämtlands läns teater.Tillsammans med den övriga ensemblen rullar de fram Rasmus Lindbergs historia, skriver Nummers recensent. Foto: Mansour Hosseini
Recensioner [2008-09-30]

Farmor splattrar till

Förödelsedagsbarnet av Rasmus Lindberg
Scen: Folkets hus
Ort: Jämtland
Regi: Olle Törnqvist
Scenografi: Sigbritt Mann
Medverkande: Linda Birgersson, Mari Götesdotter, Anita Nyman, Oskar Thunberg, Anders Öhrström
Spelas: på turné som skolteater i Jämtlands län höst-vinter 2008, samt på turné med Riksteatern våren 2009
Länk: Jämtlands läns teater


RECENSION/UNGDOMSTEATER. Huruvida förödelsen under farmors födelsedag utspelar sig i hennes hjärna eller i verkligheten vet man inte. Det är det som är så lockande, tycker Malin Palmqvist efter att ha sett Rasmus Lindbergs nya pjäs. 

Publik på fyra sidor om en vit spelplats där låga, drömlika plastbubblor ger möjlighet till snabbt utbytbara och simultana miljöer. Svarta tyginklädda entréer i varje hörn som tyvärr inte utmanar fantasin alls.
   Det gör däremot Rasmus Lindbergs text: varken getingdomstolar eller krossat glas i blodådrorna är främmande bilder.


Tiden vrängs ut och in. En bit av Berlinmuren flyger ut ur Mickes och Jessicas överfulla lägenhet eftersom en tårtform ska in – dubbelt illa för Anita Nymans farmor Gertrud som dels hade velat ha just den tårtformen, dels har en hund som drabbas hårt av Berlinmurens fall.


Allt är ett enda långt orsakssammanhang där en stund av total samtidighet mellan Micke och Tove, Henriks flickvän, kastar allt över ända. Ett möte med den egna spegelbilden – är det ödesbestämd kärlek eller fascinerande slump? Händelseförloppet röstar på slumpen.
   Första gången jag mötte Rasmus Lindbergs dramatik i Olle Törnqvists regi var i Norrbottensteaterns Ljusets hastighet. Det sa bara schvosch (för att låna en ljudeffekt ur Rasmus Lindbergs serieinspirerade teatervärld). Rakt in i magen och hjärnan på en gång.


Men varken Dan då Dan dog eller Förödelsedagsbarnet med samma dramatiker och regissör ger riktigt samma schvosch. Jag tycker oerhört mycket om estetiken och har en väldigt rolig och för tanken halsbrytande timme. Men medan karaktärerna från Ljusets hastighet fortfarande ekar i mig är karaktärerna från Dan då Dan dog inte alls lika tydliga. Kanske gav bakgrundsintervjuerna med norrbottniska ungdomar karaktärerna i Ljusets hastighet en fastare förankring?


Om Förödelsedagsbarnets karaktärer också skulle falla i glömska är det i alla fall inte ensemblens fel. Suveränt samtidig och väloljad rullar den fram Lindbergs historia. Särskilt Anita Nymans farmor Gertrud är fullkomligt underbar där hon musikalfilmsleende och splatterteaterblodig släpar sig genom sin födelsedags alla umbäranden.

Malin Palmqvist

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (23 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

19