Försiktig förvandlingFredrik av Klint som Fabian Faust i Folkoperans bearbetning av Charles Gounods opera till en version för barn och unga mellan åtta och tolv år.
Recensioner [2011-02-03]

Försiktig förvandling

Fausts förvandling av Linda Malik, Jonas Dominique efter Charles Gounod
Scen: Folkoperan
Ort: Stockholm
Regi: Linda Mallik
Scenografi: Monika Frelin
Ljus: Mats Andreasson
Kostym: Monika Frelin
Mask: Therésia Frisk
Medverkande: Fredrik af Klint, Ulrika Mjörndal, Mikael Axelsson, Carl Ackerfeldt, Ulrika Skarby
Libretto: Jules Barbier, Michael Carré
Textbearbetning: Linda Mallik
Musikalisk ledare och arrangemang: Jonas Dominique
Musiker: Åsa Arvidsson, Jonas Dominique, Karin Haglund
Länk: Folkoperan


RECENSION/OPERA. Mefistofeles är en gubbe med löshorn och Gud är en liten flicka. Spännande men svårt att följa intrigen när Folkoperan gör juniorversion av Charles Gounods Faust i Fausts förvandling. Lena Andrén njuter ändå av Mikael Axelssons prestation och Jonas Dominiques strålande musikbearbetning.

Folkoperan fortsätter att skapa opera för unga, denna gång är det Charles Gounods Faust som ges i juniorversionen Fausts förvandling. Regi och textbearbetning står Linda Malik för medan Jonas Dominique har gjort den musikaliska bearbetningen.


Det börjar lovande när Mikael Axelsson i rollen som Meffi(stofeles) Karlsson plötsligt dyker upp i foajén bärande på en stege. Hans ”fula gubbe”-utseende, spetsat med ett par (löstagbara) röda horn väcker genast den unga publikens uppmärksamhet.
   I den första scenen står han uppflugen på stegen i ett samtal med Gud som visserligen är osynlig men som låter som en liten flicka. Gud erbjuder Meffi en glass och avslutar samtalet genom att slå vad med sin anställde lika obekymrad om konsekvenserna som om allt är en lek, trots att det gäller människors liv.


Men mycket mer spännande än så här blir det tyvärr inte eftersom berättelsen efter den originella inledningen snabbt tappar energi. Av och till är det också svårt att följa med i intrigens utveckling.
   Huvudorsaken till det är den fantasilösa och statiska klätterställningsliknande scenografin som gör Folkoperans redan begränsade scen ännu mindre. Och Maliks personregi lämnar en del övrigt att önska: om Faust ska bli trovärdig måste han ha mer driv i sig än hennes Fabian Faust (Fredrik af Klint), detsamma gäller Margarita (Ulrika Mjörndal) som också känns lite väl anonym.


Betydligt synligare är Sibel Habibi (Ulrika Skarby) och Margaritas bror (Carl Ackerfeldt). Men med lite mer frihet att röra sig och ta ut svängarna i sina roller skulle nog hela den välsjungande kvartetten kunna göra ett lika engagerande intryck som Mikael Axelsson, som nu är den ende som verkligen äger scenen.


Den som däremot lyckats helt med sin uppgift är Jonas Dominique. Han har gjort en strålande bearbetning av verket som han krympt ner så mycket att det kan framföras av en trio.
   Den originella kombinationen av instrument, basfiol, ackordeon och flygel, skapar en fyllig klangbotten åt sångarna.

Lena Andrén

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare