Försommarkväll med BrelLindy Larsson har en speciell förmåga att skruva till sina gestaltningar och bidrar därmed till den surrealistiska känslan i Parkteaterns Jacques Brel-musikal. Foto: Markus Gårder
Recensioner [2008-06-13]

Försommarkväll med Brel

Jacques Brel is alive and well and living in Paris av Eric Blau och Mort Shuman, baserat på Jacques Brels texter
Scen: Parkteatern
Ort: Stockholm
Regi: Kajsa Giertz
Scenografi: Lars Östbergh
Kostym: Sven Haraldsson
Mask: Janina Rolfart
Medverkande: Mikael Augustsson, Daniel Bingert, Sofia Berg-Böhm, Bernard Cauchard, Albin Flinkas, Lindy Larsson, Mattias Ståhl, Thérèse Svensson
Musik och text: Jacques Brel
Kapellmästare och musikalisk bearbetning: Daniel Bingert
Textsammanställning och bearbetning: Eric Blau, Mort Shuman
Översättning: Lars Sjöberg


recension/dansmusikal. Parkteatern inledde i går sin sommarsäsong med dansteatermusikalen Jacques Brel is alive and well and living in Paris i regi av Kajsa Giertz. Alldeles utmärkt att avnjuta en ljummen försommarkväll, tycker Lena Andrén.

Genom sin informella form – utomhus, gratis och med frihet att komma och gå som man vill – är Parkteatern nog den mest publiknära teatern i Stockholm. I full överensstämmelse med detta inleds föreställningen Jacques Brel is alive and well and living in Paris, en bearbetning av Broadwaysshowen från sextiotalet, genom att artisterna – åtta Brelkloner i svarta kostymer – går runt och småpratar med publiken.


En tuta kallar artisterna till scenen och nu börjar peruker och kostymer åka av, först ut är Sofia Berg-Böhm som har en skön tyngd i sina Breltolkningar. Sist av alla att lämna sin Brelidentitet är Daniel Bingerts, som skapat ett omväxlande och fräscht musikaliskt arrangemang av de arton Brelsångerna, där det till och med ryms lite Brel à la schlagerfestival, ett nummer som Albin Flinkas och Thérèse Svensson river av så svetten stänker. Men framför allt har Bingerts en ovanligt kreativ relation till sin elgitarr och under en och annan sång kommer jag på mig med att fokusera mer på Bingerts musicerande än på sångaren.


Föreställningen är ett collage av sånger som koreografen, regissören och Parkteaterns konstnärliga ledare Kajsa Giertz iscensätter med sin karaktäristiska abstrakt-konkreta, lätt vardagssurrealistiska koreografi. Till den surrealistiska känslan bidrar också Lindy Larsson som utöver flexibilitet i röst och kropp har en mycket speciell förmåga att med små medel skruva till sina gestaltningar.
   Föreställningens ankare är Bernard Cauchard och hans fysiska och vokala tolkningar av Brels texter, till exempel i Ces gens-là, har en intensiv sotig svärta. Både Larsson och Cauchard har också en tydlighet som når långt ut, och en av föreställningens höjdpunkter är deras smått galna tolkning av sången Tjurarna.


Det enda jag saknar är en tredje sångerska som skulle ha kunnat matcha Cauchard, någon i stil med Françoise Joyce som tolkade Brels Ne me quitte pas i Birgitta Egerbladhs Mitt hjärta brister så att mitt hjärta nästan brast.
   Men man kan ju inte få allt och frånsett detta är Jacques Brel is alive and well and living in Paris en alldeles utmärkt föreställning att avnjuta en ljummen försommarkväll.


 


LÄNK
Nummers intervju med Kajsa Giertz

Lena Andrén

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (2 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

2