Under sitt besök i Stockholm berättar Jan Fabre hur han i olika konstverk använt egna kroppsvätskor i syfte att ta reda på hur kroppen fungerar. Han blandar dans, teater, bilder och peformance i uttryckssätt som fått många kritiker att rynka på näsan. Som konstnärlig ledare för teaterfestivalen i Avignon 2005 väckte han debatt, men Jan Fabre betraktar inte sig själv som en förnyare av konsten.
– Jag skapar inte med syfte att vara ny. Den finns en stark tradition i min konst. Jag vill undersöka, känna och smaka. Då blir det nödvändigt att överträda gränser.
Föreställningarna Angel of Death och Quando l´uomo principale è una donna (When the leading man is a woman) spelas mellan den 6-8 april på Kulturhuset i Stockholm.
Ett samlingsverk av Jan Fabre finns nu nyöversatt till svenska. Precis som i hans scenkonst kretsar texterna kring kropp och identitet.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...