Förväntningar på scenhöstenFörväntningarna på det perfekta hemmet lyser ur ögonen på skådespelarna i Hantverkarna på Uppsala stadsteater. Nummerredaktionens förväntningar gäller istället höstens alla nya scenkonstpremiärer.
Fördjupning [2009-06-17]

Förväntningar på scenhösten

HÖSTPREMIÄRER. Vem vill tänka på hösten när sommaren nu gör entré? Det vill vi på Nummer. Och antagligen du också. I alla fall när du har läst vår höstpremiärlista. Nyskrivet, dramatiseringar och klassiker. Teaterinstitutionerna riktar sig mot samhället.

I höst spår vi en mix av klassikertolkningar, dramatiserade romaner och nyskrivet. Lite mindre metateatralt och självbespeglande, och lite mer samhällsfokuserat och grundat i dokumentär research.
   Vi har nämligen gjort ett svep över svenska nationalscener, läns- och stadsteatrar och andra sceninstitutioner inom teater och dans (i princip samma urval som Ledarskapslistan) för att kolla av de kommande premiärerna.
   Så här har du dem alltså, förväntningarna i höst!

Mor, dotter och Miller
Borås stadsteater, Borås

Göran Stangertz, som inte längre är kvar på Helsingborgs stadsteaters teaterchefsstol, reser i stället till Borås och gästregisserar på stadsteatern i höst. En handelsresandes död har han satt upp förut på både Helsingborgs och Stockholms stadsteatrar, så det blir spännande att se hur han väljer att tolka Arthur Millers amerikanska tragedi denna gång (premiär den 7 november). Willy Lomans krossade framgångsdrömmar i en tillvaro där lycka mäts i pengar lär hur som helst få en passande kontext av det finanskrisande världsläget.
   Men damerna först. Höstens första premiär är nämligen Margareta Garpes pjäs om en mor och en dotter, Till Julia, i regi av Lennart Eriksson (den 24 oktober).

Selma Lagerlöf-fixering i Falun
Dalateatern, Falun

I våras såg Nummers recensent ”en författare av kött och blod växa fram under sagotantens hårknut” i Selmas kärlekar av Gunilla Boëthius och Marianne Goldman. Denna författare stannade visst kvar på Dalateatern för i höst fortsätter Selma Lagerlöf-temat. Hennes roman Liljecronas hem blir i Charlott Neuhausers dramatisering och Olle Törnqvists regi ett teateräventyr för hela familjen med urpremiär den 3 oktober.


Frederik Nilsson spelar Willy Loman på Borås stadsteater. Foto: Superstudio

Lördagsgodis för danssugna
Dansens Hus, Stockholm

Dansens Hus som gjort till sin grej att låta godis regna ner från scentaket på sina premiärer låter också en hel del godsaker i form av föreställningar regna över publiken i höst.
   Belgienbaserade dansdrottningen Anne Teresa de Keersmaekers danskompani Rosas kommer tillbaka med nya verket The song (4 september). Du kan fira butohdansens 50-årsjubileum med SU-EN Butoh Companys nya Luscious (17 september), en fristående fortsättning på förra årets Cracks. Och inte kan man väl missa Enter Numan (24 september), Lars Bethkes och Peder Bjurmans samarbete med den skotske konstnären David Shrigley (som under våren har varit Iaspisstipendiat i Stockholm), eller livekonstkollektivet Melos nya föreställning, delvis skapad under deras residens på Dansens Hus under våren, med urpremiär den 11 november.
   Urpremiär blir det också för ett nytt Örjan Andersson-verk den 17 november. Och om du sedan inte är nöjd – efter rocklegendsorienterade Michael Clark Company 2 oktober, dj:n Letizia Renzinis, koreografen Marina Giovanninis och musikern Sabina Meyers samarbete den 9 oktober, amerikanska och Brysselbaserade Meg Stuart och Damaged Goods den 16 oktober och franska Accrorap den 20 oktober … ja, om du inte är nöjd då, så kan du avsluta med godisbomben Perfect Performance. Scenkonstfestivalen som tar alla de där internationella performancestorheterna du inte har sett till stockholmska scener, bland annat Dansens Hus med start den 23 oktober.

Stjärnorna är tillbaka
Kungliga Dramatiska Teatern, Stockholm

För att lysa upp höstmörkret plockar nationalscenen hem några Dramatenstjärnor som har gnistrat på andra himlavalv ett tag: Jonas Karlsson, Maria Bonnevie, Michael Nyqvist, Marie Richardson och Johan Rabaeus har lockats tillbaka till teatern efter sina respektive tjänstledigheter.
   Och i höstens första premiär är det inte bara nämnde Karlsson som är tillbaka. Även före detta Elverketledaren Stefan Larsson – sedan i april annars konstnärlig ledare för Aarhus Teater i Danmark – återvänder som regissör för Ingmar Bergmans Scener ur ett äktenskap med premiär den 15 augusti.
   Helt nya stjärnor – fast verkligen bara i just det här sammanhanget – är allt folkkärare komikerkollektivet Killinggänget (Tomas Alfredson, Robert Gustafsson, Andres Lokko, Martin Luuk, Johan Rheborg och Henrik Schyffert), vars annonserade intåg på stora scenen i höst (19 september) knappast har undgått någon. De får för säkerhets skull sällskap av teaterrävarna Reine Brynolfsson och Malin Ek.
   Men mest längtar vi nog efter Martina Montelius dramatisering av Charlotte Brontës roman Jane Eyre – en riktig klassiker i genusvetenskapliga sammanhang. Michael Nyqvist blir mr Rochester den 28 november, men vi ser nog mer fram emot att få träffa den galna kvinnan på vinden. Och det är klart, apropå galenskap, vi som minns en brinnande Nadja Weiss i den enda rollen i Sarah Kanes Psykos 4.48 är självklart nyfikna på att se vad hon gör som regissör av samma författares pjäs Törst, med premiär den 18 september.


Mira Bartov, Joakim Unander och Pia Kronqvist. Foto: Mats Bäcker

Mening och multikultur
Folkoperan, Stockholm

Oj, vad det bubblar i den nya ledningen Mira Bartov, Pia Kronqvist och Joakim Unander av framtidstro: de går ut starkt med löftet att med ”konstnärligt mod, gränslös fantasi och ett passionerat engagemang” skapa morgondagens opera.
   Döm själv den 16 eller 17 september, det första uttrycket detta ska ta sig är nämligen i Pärlfiskarna i regi av Mira Bartov. Där gör man på ett sätt som påminner om Unga Klaras teaterprocess grundlig research tillsammans med barn och äldre om viktiga samtidsfrågor. Med utgångspunkt i att operan handlar om människans jakt på lycka och mening fixar man workshops för skolor och äldrevården där publikens egna frågor får fokus. 
   Ett annat projekt är det multikulturella. För att experimentera med den nationella identiteten samarbetar Folkoperan med Afrosvenskarnas Riksförbund. Tonsättare från både konst- och populärmusikområdet skapar musik till texter skriva av ungdomarna bakom bokprojektet Eleza, som handlar om hur det är att vara afrosvensk idag. Resultatet blir en julkonsert i december.


Mellika Melani regisserar Jonas Hassen Khemiris nya. Foto: Jonas Kündig

Urpremiärer och debutanter
Göteborgs stadsteater, Göteborg

Det har ju redan pratats en hel del om att Suzanne Osten, konstnärlig ledare på Unga Klara, ska göra teater i Göteborg. Och det känns väl givet att det är hon som fixar Sverigepremiären (den 23 oktober) för en pjäs av radikale och homosexuelle Federico Garcia Lorca, nämligen Publiken. Och att hon gör det med massor av kostymer, trollkarlar, hästar och kaniner.
   Ingen teatersäsong utan William Shakespeare. Trettondagsafton – vad du vill öppnar hela hösten den 4 september. För den som är trött på klassiker kanske det tröstar att regissören Stefan Metz lovar att leka med könsrollerna så mycket ”att publiken inte kommer att veta vilken toalett de sedan ska gå på”. Minsann.
   Och kanske tröstar det ännu mer med några urpremiärer och debuter på det? Jonas Hassen Khemiris nya, Vi som är hundra, får urpremiär den 18 september i regi av Mellika Melani från stockholmska Teater Tribunalen – varifrån även Frida Röhl följer med, som spelar med Anna Bjelkerud och Nina Jeppsson. Kompositören Ailís Ní Riaíns dramatikerdebut Krossad debutregisseras av Nora Nilsson (premiär den 6 november), och författaren Aleksander Motturis och poeten Johannes Anyurus debutpjäs Förvaret får urpremiär (den 11 december).


Thomas Nystedt, Per Sandberg och Mia Höglund-Melin i Trettondagsafton på Göteborgs stadsteater. Foto: Jonas Kündig

Dokuteater och metalekar
Backa Teater, Göteborgs stadsteater, Göteborg

Aktivisten och dramatikern America Vera-Zavala gör tillsammans med socialpedagogen och Metrokrönikören Nabila Abdul Fattah researchen som ligger till grund för uppsättningen Gangs of Gothenburg, som får urpremiär på Backa den 26 september i regi av teaterns konstnärlige ledare Mattias Andersson.
   Grundlig research med verkliga möten är teaterprocessen på modet alltså. Den här pjäsen bygger på intervjuer med unga män och kvinnor i kriminella gäng i Göteborg, och för att gestalta våldet i deras berättelser använder man professionella boxare som går matcher på scen. Och så blir det en livekompande stråkensemble, Ruben Östlunds nya kortfilm, poesi och … en levande fjäril.
   Mattias Andersson regisserar även sin egen bearbetning av barnboksklassikern Lille Kung Mattias, som får urpremiär den 3 december. Och teaterkungen Mattias verkar ha inspirerats av barnbokskungen Mattias för precis som i Janusz Korczaks berättelse – där en elvaårig kung avsätter sina vuxna ministrar och låter barnen styra – kommer teatern att abdikera: ”Vid en viss punkt i föreställningen avsätter vi oss själva och lämnar över scenen till barnen i publiken.”


America Vera-Zavala gör research i Göteborg. Foto: Daniel Json

Undre världen i full skala
Göteborgsoperan, Göteborg

Stort! Det ska det bli när Göteborgsoperans stora musikalsatsning för säsongen handlar om gangsters, nattklubbsaktriser och hasardspelare från New York. Broadwayklassikern Guys and dolls – som exempelvis filmatiserades 1955 med Marlon Brando, Frank Sinatra, Jean Simmons och Vivian Blaine – får premiär den 24 oktober.
   Regissören Hans Berndtsson utlovar en musikal i både ”full blom” och ”full storlek”. Det blir även ”storbandsstuk” och ”stora dansscener”. Storleken har stor betydelse alltså.

Mörker och moderna sagor
Helsingborgs stadsteater, Helsingborg

I juli tillträder regissören Karl Dunér sin nya tjänst som konstnärlig ledare och teaterchef (efter Göran Stangertz). Hur hans planer för framtiden ser ut vet vi inte ännu inte mycket om – hans tankar kommer att synas först hösten 2010. Desto mer vet vi om säsongen som kommer (där Dunér i och för sig enligt en intervju i Helsingborgs Dagblad hoppas ”få in mindre grejer, kanske några gästspel”).
   Till exempel vet vi att det blir ett besök i den undre världen även här. Balladoperan som kanske nästan är mer känd som förlagan till Bertolt Brechts och Kurt Weills Tolvskillingsoperan sätts upp i en bearbetning av Ulf Dageby, Johan Wahlström och Jonas Jarl. John Gays Tiggarens opera tar dig till Londons mörka gränder från den 25 september.
   Vi vet också att Melanie Mederlind återigen ska regissera en pjäs av Roland Schimmelpfennig (minns 24 timmar Berlin från förra våren). I Kvinnan från förr (med premiär den 11 september) dyker ungdomskärleken upp och kräver sin rätt: att bli älskad för evigt. Samt att Snövit kommer lagom till jul och sprider sagokänsla med sina sju … miffon. Det här är nämligen en modernisering (av Gunilla Boëthius) som verkar passa för en modebloggig skönhetstörstande tid: den elaka styvmodern har en heltidsanställd stylist och tycker inte att de funktionshindrade anställda på slottet passar in i perfektionen. Bröderna Grimms folksaga har fått en ansiktslyftning med andra ord.


Karl Dunér tillträder som chef på stadsteatern i Helsingborg i sommar. Foto: Roger Stenberg

Fotbollsdramatik och clownerier
Länsteatern i Örebro, Örebro
Minns du Birrobråket? ”Den här soppan stinker” utropade författaren Marcus Birro när Länsteatern avbröt sitt samarbete med honom på ett uppseendeväckande vis. Istället gick jobbet att dramatisera örebroaren och före detta fotbollsproffset Martin Bengtssons självbiografi I skuggan av San Siro till Christian Augrell. Den 18 september får vi se vad det blev av det hela, i regi av Isabelle Moreau.
   Att clownifiera klassiker är en genre som bland andra gruppen 123 Schtunk brukar excellera i. Nu sätter Länsteatern röd näsa på Edmond Rostands romantiska och tragiska drama Cyrano de Bergerac i en commedia dell’arte-version som får premiär den 10 oktober.
   Clowner för de stora och marsvin för de små: Adjö herr Muffin av Ulf Nilsson (med premiär den 12 november) är barnteater som tar upp den viktiga frågan om vad som händer när ett älskat husdjur blir sjukt och dör.
   I slutet av säsongen, vid årsskiftet, börjar sedan teaterns nya chef Måns Lagerlöf (läs om hans tankar om framtiden i intervjun här).


Vad hittar Malmö Opera på för hyss i höst? Foto: Charlotte Strömwall

Unga gästande produktionsteam
Malmö Opera, Malmö

Om vi säger Malmö Opera, skänker du inte då en tanke åt framlidna Erika Ascot? Den fejkade bloggtjejen vars melankoliska inlägg på Black Ascot visade sig författas av en reklambyrå som en fashionbloggosfärisk spegling av operan Vanessa i modern Östermalmsmiljö. (Läs en fundering kring fenomenet här.) Vad för hemliga smartheter ska denna institution och deras marknadsförare hitta på för att boosta höstens repertoar månntro?
   Hemligt är i alla fall inte att de låter ett ungt produktionsteam från brittiska Independent Opera klä om Askungen i en Federico Fellini-inspirerad kostym uppsydd för 1950-talets italienska filmvärld (premiär den 12 september), och ett annat ungt produktionsteam – från välförtjänt hajpade Turteatern i Stockholm – ta sig an Igor Stravinskijs Rucklarens väg (premiär den 21 november).


Emma Broström, aktuell i Malmö. Foto: privat

Häxjakt bland kvinnliga dramatiker
Malmö stadsteater, Malmö

Ständigt denna Emma Broström. En dramatiker som har varit aktuell på olika platser hela våren (läs vår intervju med henne här), det är klart att hon fortsätter in på hösten. Den 15 augusti inleds säsongen på stadsteatern i Malmö med hennes Esther, om en femårig flicka och en 95-årig tant.
   ”Det spelar ingen roll hur många gånger man sett det förut. Raserandet av den borgerliga fasaden är en evigt tacksam skrattspegel”, skrev Nummers recensent om Dramatens uppsättning av franska dramatikern Yasmina Rezas Massakerguden i våras. Det är ju tur, för nu är det dags för ännu en gång (ett tydligt exempel på att Reza är en av världens nu levande mest spelade kvinnliga dramatiker?). Malmös uppsättning av pjäsen regisseras av Niclas Sandström och får premiär den 11 september.
   Evigt tacksam är väl också den dramatiska passionerade historien om Carmen! Kajsa Giertz och Marina Steinmo gör den till dansteaterföreställning fritt efter Georges Bizets opera (premiär den 28 november). Och ytterligare en spännande kvinnlig dramatiker som är aktuell på teatern i höst är Teatr Weimars Christina Ouzounidis (hennes Heterofil var hetast på Teaterbiennalen i Borås), vars nyskrivna text Agamemnons förbannelse delar kväll med kollegan Jörgen Dahlqvists Neo, det liberala samhällsmagasinet (den 9 oktober).
   Bland alla dessa kvinnor blir det också lite häxjakt: djävulen kommer till byn i Arthur Millers Häxjakten den 26 september.

Sista säsongen på dansvift
Moderna Dansteatern, Stockholm
Under den sista säsongen i c/o-exilen (i januari är de tillbaka i de nyfixade lokalerna på Skeppsholmen) fräser Moderna Dansteatern vidare runt på andra scener. Det börjar med en dans- och performanceståupp på Midsommargården vid Telefonplan (den 19 augusti) där koreografen Carl Olof Berg sjunger, dansar och pratar om sin uppväxt. Fortsätter på Kulturstudion vid Fridhemsplan där koreografen Charlotta Ruth skapar A special evening just for you! (den 3 september). Vidare på Kosterhavet Nationalpark i Strömstad där koreograferna Charlotta Öfverholm och Kenneth Flak dansar varandras verk (den 9 september), och på Fylkingen där Björn Säfstens nya Compact conversations visas (5 oktober). På Capitols scen möts dansare från Vietnam National Opera Ballet och koreograferna Pontus Lidberg och Åsa Unander-Scharin (den 2 november), och på Hammarby Artport framförs We insist av Mia Habib, Rani Nair och Jassem Hindi (den 11 november). Det blir också en hel del olika samarbeten plus självklart också dansfilmfestivalen Shoot – Dance for screen (under november) i Göteborg. Hängde du med?


Björn Säfsten på Moderna Dansteatern. Foto: Mats Bäcker

Makeover av Måsen och Findusflytt
Norrbottensteatern, Luleå

På Norrbottensteatern har man börjat repetera Anton Tjechovs Måsen med premiären satt till den 19 september. Det blir spännande att se vad Luleåsonen Rasmus Lindberg, teaterwunderkind och numera husdramatiker, gör med den som regissör. Särskilt med tanke på att vi på Nummer utnämnde just Tjechov till förra årets mesta makeoverobjekt, och på exempelvis det enorma genomslag som Farnaz Arbabis moderniserade Måsen på Backa Teater fick.
   För de små sätts Findus flyttar ut av Sven Nordqvist upp i bearbetning av Stefan Moberg med premiär den 10 oktober, och för de stora – eller de som uppskattar after work-formatet – blir det en höstshow med Karin Paulin-Ek, Martin Sundbom, Mats Pontén, Lars Paulin och Jonatan Lundberg.

En pulserande hjärtrytm …
Norrlandsoperan, Umeå
… är vad som hörs i höst på Norrlandsoperan från den 6 november. Nämligen hjärtrytmen som inleder den enda akten i Philippe Boesmans musikaliska version av August Strindbergs kända könsmaktsdrama: i sydafrikanska regissören Matthew Wilds tolkning utspelar sig Julies (Susanna Levonen) och Jeans (Njabulo Mthinkulu) erotiska maktspel i kolonialtidens Sydamerika.
   Julie hade urpremiär på La Monnaie i Bryssel 2005, och efter Frankrike, Österrike och Storbritannien spelas den nu för första gången på en svensk operascen.


Johan Hiltons reportagebok blir pjäs. Foto: Snezana Vucetic Bohm

Manlighet och hatbrott
Regionteater Väst, Göteborg

Kulturjournalisten Johan Hilton – gammal Nummerskribent och numera biträdande kulturchef på Expressen – gav 2005 ut reportageboken No tears for queers. Denna skildring av brutala mord på tre homosexuella killar ligger nu till grund för en pjäs i dramatisering av Mattias Brunn och regi av Nina Wester.
   Frågan om vad i den sexuella normen som gör homosexuella relationer så hotfulla att det leder till våld ställs i denna föreställning, den andra i Projekt ID (som belyser temat kön och identitet och riktar sig till högstadiet och gymnasiet). Premiären blir den 16 september på Pustervik i Göteborg, därefter turnerar föreställningen med Regionteater Väst och sedan i hela landet med Riksteatern.

Kontaktannons och korridorkonflikt
Regionteatern Blekinge-Kronoberg, Växjö

Det börjar med en kontaktannons. Den 5 september svarar en fiskförsäljare på en polis annons och Jan-Erik Sääfs och Ola Hörlings musikalkomedi Kontaktannonsen kan dra igång. Sång, igenkänningsskratt, pinsamheter och äkta känslor utlovas.
   Lite allvarligare ambitioner verkar satsningen för folk från 11 år ha. Uppsättningen av Nu är du Gud igen, Anders Duus pjäs om när skolans värsting och skolans poppistjej blir utslängda från varsin lektion, får premiär den 17 september. Dramatisk konflikt i korridoren alltså.
   Och när du minst anar det är det dags att tänka på julen igen, en annan tacksam dramatisk konflikt enligt Alan Ayckborn: ”Man letar alltid efter en anledning att samla en grupp människor som inte tål varandra, eller hur? Middagsbjudningar är bra, men finns det något bättre än julen? Man har tre dagar tillsammans och det finns alltid minst en kusin som ingen står ut med.” Så se upp för tjocka släkten den 2 oktober när Ayckbourndängan En fröjdefull jul har premiär.


Black silk, Skånes Dansteater. Foto: Peo Olsson

Dramatiseringar på bredden
Riksteatern

Dramatiseringstrenden ägnades ett helt seminarium på årets teaterbiennal. Med all rätt, för fenomenet svallar vidare som synes. Vi har redan nämnt Riksteatersamarbetet med Regionteater Väst om föreställningen No teers for queers. Men vet du också att Susanna Alakoskis Augustbelönade roman Svinalängorna inte bara ska bli film (med Noomi Rapace i huvudrollen) utan även teater? Riksteatern samarbetar med Wasa Teater i Finland om Michaela Granits uruppsättning av Marina Meinanders dramatisering. Sverigepremiären blir i Ystad den 7 november.
   Riksteaterns repertoar är stor – och rymmer Lill Lindfors och Tomas Bolme, Lasse Åberg och Janne Schaffer, Malin Axelsson, Sirqus Alfon, Johan Ulveson, Emil Jensen med flera – men ett par lovande påhitt som gör oss nyfikna är att ljusdesignern och regissören Linus Fellbom sätter upp August Strindbergs Fordringsägare med Jennie Silfverhjelm, Hannes Meidal och Jens Ohlin (premiär den 18 september i Umeå) och att vi kan se fram emot Lo Kauppis och Anna Vnuks gemensamma helafton med nyskrivet och nykoreograferat: Kauppis ståuppgrej Undercover – från Bush till Bin samsas med Hårdare, snabbare Anna Vnuk, en dansföreställning med krogshowkänsla (premiär den 1 september på Södra Teatern i Stockholm).

Hundra lyktor till hårdrock
Skånes Dansteater, Malmö

Skånes Dansteater gästar Malmö Operas stora scen med hela sin dansensemble tillsammans med gästdansare från Vietnam, hundratals asiatiska lyktor, Malmö Operaorkester och kör – i hårdrockstappning! – och bjuder på Black silk med premiär den 10 oktober.
   Det innebär Pontus Lidbergs nyuppsättning av verket Heart of silk (som sattes upp för Vietnam National Opera and Ballet Theatre i november 2007). Tillsammans med ett helt nytt verk av finska Jorma Uotinen, Black water. Ja, det är där hårdrocken kommer in. Jonas Nydesjö kommer att bearbeta finsk hårdrock av metalgruppen Nightwish till ett komplext medley för Malmö Operaorkester och kör. Rock on.


Emil Forselius och Rolf Uno i Ålderstrappan på Smålands Musik & Teater. Foto: Lars Kroon

Tidsresor och inre mörker
Smålands Musik & Teater, Jönköping

Tidsresan, ständigt aktuell! Det där svindlande tankarna om att möta sig själv i en annan tid utnyttjas ju ofta i film och reklamfilm, men kanske inte lika ofta på teaterscenen. I uruppförandet av Ålderstrappan händer just det, en man möter sig själv (Emil Forselius och Rolf Uno) den 9 september.
   Och som sagt, det spelar tydligen sannerligen ingen roll hur många gånger man har sett det förut. För det där redan nämnda ”raserandet av den borgerliga fasaden” pågår inte bara på Malmö stadsteater (se ovan). Nej, samma pjäs – Yasmina Rezas Massakerguden – får premiär samma dag, den 11 september, på Smålands Musik & Teater. Här i regi av Dritëro Kasapi.
   Några dagar senare (den 19 september) sänker sig mörkret. Det är Fuse – Smålands Musik & Teaters interaktiva dansteaterprojekt som jobbar med konstnärliga möten med unga människor – som ger sin tredje föreställning. Noir handlar om det mörka inom oss och har växt fram tillsammans med skolungdomar i Värnamo.


Fares Fares och Dan Ekborg i Puntila/Matti på Stockholms stadsteater. Foto: Ewa-Marie Rundquist

Manliga måste-regissörer
Stockholms stadsteater, Stockholm

Det man är som mest nyfiken på just här i höst är väl att se hur det blir när den nya gästspelsverksamheten c/o Stockholms stadsteater ska vitalisera storstadskulturutbudet från och med september (fast de tjuvstartar redan i augusti med Teater Viirus Jag är din flickvän nu efter Nummerfavoriten Nina Hemmingssons serie).
   Men ser man till husets egna produktioner är naturligtvis ett måste Mats Eks uppsättning av Roland Schimmelpfennigs Hållplats (premiär den 6 november). En som också har jobbat sig fram till måste-titeln är guldgossen Alexander Mørk-Eidem som den här säsongen både regisserar – Puntila/Matti, efter Bertolt Brechts Herr Puntila och hans dräng Matti, med Dan Ekborg och Fares Fares och premiär den 9 oktober – och dramatiserar – Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren med premiär den 14 november – som Daniel Lind Lagerlöf regisserar. Eftersom den senares teaterregidebut med Den allvarsamma leken blev så lyckad förra våren håller vi definitivt ögonen på när han tar sig an ytterligare en sönderälskad bok.
   En annan Lagerlöf, med förnamnet Måns och snart titeln teaterchef på Länsteatern i Örebro istället för tidigare på Ung scen/Öst (läs intervjun med honom här), regisserar en nyskriven sak av Sofia Fredén om skolan – med den fyndiga titeln Lärare för livet och den fyndiga huvudrollsinnehavaren Pia Johansson (premiär den 4 december).
   Även på denna scen är Göran Stangertz aktuell – med regin av Änkeman Jarl (premiär den 5 september) – och även här sätts Måsen upp – med Lena Granhagen i rollistan, Jan Håkansson som regissör och premiär den 2 oktober. Bland alla dessa manliga regissörer släpps slutligen en kvinna in: Jonna Nordenskiöld sätter upp Karin Thunbergs monolog En dag ska jag berätta om mamma (premiär den 12 augusti).

Meta eller mata?
Teater Västernorrland, Sundsvall

Den komiska tragedinYves Hunstads och Eve Bonfantis hyllning till Dantes Den gudomliga komedinföll inte Nummers recensent på läppen när Boulevardteatern i Stockholm satte upp den. Så låt oss se om Teater Västernorrland, med en annan regissör (Iso Porovic) och en annan skådespelare (Åke Arvidsson), kan ge pjäsen revansch. Premiär den 3 oktober.
   Sa du metateater? Nej, mattantsteater! Måndag är fiskbulledag är en pjäs av Anders Duus, skriven under hans tid på Dramatiska institutet, om mattanterna Ritva och Ivar, och vad som sker i köket när kommunen måste skära ner. Här i Karl Seldahls regi och premiär den 24 september.

Varmt om det svåra
Teater Västmanland, Västerås

Som sagt, ständigt denna Emma Broström. I sin egen hemstad är hon alltså också aktuell, med dramatiseringen av Åsa Linderborgs dundersuccébok Mig äger ingen. Väldigt många svenska läsare har fällt en tår till berättelsen om härdarmästardottern Åsas relation till sin pappa Leif och deras liv tillsammans – som utöver alkoholproblem, arbete, pengabrist även rymmer kärlek, respekt och omtanke. Broström säger sig bland annat ta fasta på det politiska i berättelsen om ”arbetaren som identitet, och om staden Västerås uppgång och fall”. Regissören Eva Gröndahl adderar: ”Med musik!” Urpremiären blir den 26 september, och huvudrollen är lyckat besatt med Mirja Burlin, som vi senast såg i Karlsson på Brunnsgatan Fyra i Stockholm. Bra val.
   Den yngre publiken får teater med delvis samma tema. Snöhumla av Paula McManus handlar om hur det är att vara barn till en förälder som är alkoholist, vilket enligt Folkhälsoinstitutet vart femte barn i Sverige är. Regi av Nora Nilsson och premiär den urpremiär den 4 september.


Sven-Åke Gustavsson sätter upp Hantverkarna på Uppsala stadsteater. Foto: Foto Camilla Bjelkås

”Laddade fält i samtiden”
Uppsala stadsteater, Uppsala
Att höstrepertoaren på Uppsala stadsteater förändrades i och med minskad budget har vi berättat om i intervjun med teaterchefen Linus Tunström. Nu börjar krisen märkas hos teatrarna, premiären här för Anna Karenina fick till exempel skjutas upp. Men repertoaren bjuder så klart ändå på en hel del intressanta saker på teaterinstitutionen som satsar på att skapa ”Sveriges främsta scenkonst”.
   Först ut är Hantverkarna av danska Line Knutzon, en komedi om jakten på det perfekta hemmet som ämnesmässigt skulle kunna slå ner som en hammare i den svenska heminredningsreligionen den 19 september. Carolina Frände snickrar med mängder av intervjuer och insamlat material ett biografiskt drömspel om Olof Palme med premiär den 25 september, och Farnaz Arbabi bygger in Drottning Kristina i samtiden med hjälp av populärkulturella verktyg den 26 september.
   Men det mest sensationsblinkande bygget verkar dock säsongens avslutning vara. Dennis Magnussons 7:3 Återbesöket uppges ställa frågan ”Hur mycket kan man tillåta geniet i konstens namn?” och undersöka omvandlingen av verklighet till konst. En diskussion som känns väldigt i ropet efter vårens Konstfacksdebatt, men vars vågor också svallade höga kring den händelse som pjästiteln syftar på: när Lars Norén på Riksteatern satte upp pjäsen 7:3 med fängslade interner och två av dessa sedan var involverade i polismorden i Malexander. ”Uppsala stadsteaters uppgift är att röra sig i laddade fält i samtiden, som vi till exempel gjorde med Knutbypjäsen” har teaterchefen Linus Tunström i en intervju i Dagens Nyheter kommenterat satsningen på pjäsen.

Filmstjärnornas filmstjärna
Värmlandsoperan, Karlstad

Den klassiska repliken ”I’m ready for my close-up” kommer du i höst att höra Maria Lundqvist yttra. Hon ska spela Glora Swanson … förlåt, Norma Desmond i den skandinaviska premiären av Sunset Boulevard. De påhittade filmstjärnornas påhittade filmstjärna i Billy Wilders film från 1950 dyker alltså upp i Karlstad i Skandinavienpremiären för Andrew Lloyd Webbers musikalversion den 24 september.

Livsavgörande ögonblick
Östgötateatern, Norrköping och Linköping

Att Pedro Almodòvars film Allt om min mamma efter hittills två försök ännu inte har hittat sitt rätta svenska scenelement är kanske inte så konstigt, skrev Nummers recensent om det senaste försöket: ”En så speciell mix av spansk transnoir, queer roadmovie och högljudd filmteatralitet måste vara svår att hantera.” Men Östgötateatern vågar ändå. Samuel Adamsons pjäs som bygger på filmen sätts här upp av Tereza Andersson och får efter sin första spelperiod i Norrköping nu också premiär i Linköping den 4 september.
   Mera livsavgörande ögonblick, värme och sorg, samt filmkoppling (Ingmar Bergman spelade in den 1958), blir det i uppsättningen av Ulla Isakssons berättelse Nära livet, som nu blir till teater inom Spetsprojektets tredje säsong. Tre kvinnor i olika livsprocesser möts på en förlossningsavdelning i regi av Jenny Andreasson, som talar om dagens ”babyboom, caffe latte-morsor och medgravida föräldralediga pappor” som en bra bakgrund för den här pjäsen (premiär den 19 september).
   Ett lättsammare anslag – men med om än aldrig så djupgående trådar till människans inre – har P. A. C. de Beaumarchais pjäs Figaros bröllop. Stockholms stadsteaters uppsättning, som gick hem stort hos Nummer, spelas faktiskt i sommar på Parkteatern i Stockholm. Passa på att se den så att du kan jämföra med Stina Anckers version som har premiär den 7 november.

 

LÄNK
Vad har du för förväntningar på scenkonsthösten 2009? Berätta gärna i vårt diskussionsforum.

Maina Arvas

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare