Under flera års tid satt Tore Johansson, Johnny Dennis och Ulf Turesson, alla välkända namn både i Sverige och utomlands, och spånade på att skriva en musikal. Problemet var bara att de inte hade någon story.
Musiken fanns på papper och i huvudet och med inspiration från barndomens enda tv-kanal var det toner som klingade käckare än den äppelkindade Fru Edelweiss. Mötet mellan de tre musikmakarna och den teaterskolade textförfattaren Jonas Jarl blev… Kaspar Hauser.
– Jonas förstfödde son heter Kaspar, fnissar Tore när Nummer får en pratstund med honom. Så det var liksom redan klappat och klart när vi kom in med musiken.
Ett hjärta som bultar för musikaler
Tore sitter i Tambourine Studios på Sofielundsgatan i södra Malmö – studion som han startade i början av nittiotalet och som blev Cardigans andra hem under många år. Popfabriken blev höjd till skyarna och vem kunde väl ana att det i Tores kropp fanns ett hjärta som bultade för musikaler à la Jesus Christ Superstar och Tommy.
– Jag är 41 år och växte upp på den tiden när det bara fanns en kanal på tv och vi som var barn då blev uppfostrade i den klämmiga andan. Det var Fred Astaire och Ginger Rogers för hela slanten. Jag tror man färgas mycket av det man upplever som liten.
Tore har arbetat en hel del i Japan och skrivit musik till både en japansk tv-såpa och en biofilm. Allt i retroanda.
– Jag gillar det, japanerna likaså. Vi fann varandra, menar Tore.
Fick tänka om
Tore, Johnny och Ulf har känt varandra länge. Musiken och den gemensamma känslan för musikaler av stora mått har vuxit fram och äntligen fick de plocka fram sina alster när de stötte på Jonas Jarl.
– Kaspar Hauser är ju en tragedi. Mannen står på ett torg i Nürnberg och kan inte tala, knappt gå och blir fem år senare mördad utan att någon egentligen vet vem han är eller var han kom ifrån, berättar Tore. Och vår musik byggde snarare på West Side Story-grejen från början men låter snarare Tjajkovskij nu.
Tremannakonstellationen fick tänka om efter mötet med Jonas Jarl men var ändå inte beredda att helt ge upp det pompösa.
– Jonas replik efter vi hade presenterat musiken var ”jaha, jasså…mmm”, skrattar Tore. Men eftersom det är premiär snart så har vi ju enats och jag är stolt över resultatet.
Kommer det att låta Cardigans?
Poppappa möter teatermamma och hjärtebarnet heter Kaspar. Malmö musikteater satsar stort och föreställningen beräknas gå under hela hösten samt halva våren. Kommer det att låta Cardigans om Kaspar Hauser är då den stora frågan?
– Nej, nej, nej. Det uttryck som man kan finna i musikaler finns inte i popmusiken. Därför har vi sett detta som en spännande utmaning. Ingen av oss har tidigare skrivit musik till en musikal men alltid velat. Vi hoppas verkligen att det inte låter som något av det vi tidigare gjort.
Johnny Dennis, tidigare känd under artistnamnet Divine Dennis, är född och uppvuxen i USA. Under gymnasietiden spelade han Judas i Jesus Christ Superstar, men närmare än så kommer ingen av de tre musikalgenren.
– Från början hade vi tänkt ha med gitarrer och andra instrument som förekommer i mer modern musik men det la vi ner. Föreställningen är nästan som en opera eftersom det bara pratas till några få procent, och vi kom väl fram till att det gjorde sig bättre med de klassiska instrumenten.
Ett års hårt arbete till ända
Men orkestrering var de tvungna att få hjälp med. De insåg att det var ett jätteprojekt de hade gett sig in på och frågan behövde lösas. Som av en händelse dök Martin Gjerstad upp och visade sig vara en fena på just detta.
– Han var tillgänglig och gillade projektet så det löste sig.
Så efter ett års hårt arbete står så en fyrtiomannakör, 45 musiker, Rikard Wolff, Tommy Nilsson och många fler på stora scenen den 15 september, redo att bjuda på myten om den tyske mannen som stod på ett torg i Nürnberg i maj 1828 med en lapp i handen där det stod – Kaspar Hauser.