Unik solofreakshowLudde Hagberg framför Jens Östbergs Freakshow ensam. Nummers recensent njuter av 75 hårdkoncentrerade spelminuter. Foto: Richard Ryan
Recensioner [2007-11-30]

Unik solofreakshow

Freakshow av Jens Östberg
Scen: Kilen, Kulturhuset
Ort: Stockholm
Regi: Jens Östberg
Mask: Patricia Svajger
Medverkande: Ludde Hagberg
Länk: Kulturhuset


Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. I ett år har publiken väntat på Premiären. Under tiden har vi med ojämna mellanrum bjudits in till öppna så kallade processrum där vi kunnat följa processens framåtskridande. Men igår var det dags för finalen, premiären på Freakshow. En enmansföreställning av Jens Östberg för dansaren/skådespelaren Ludde Hagberg.

Det är en ren njutning att se hur skickligt Östberg har lagt upp föreställningen så att publikens ork skall räcka genom de 75 hårdkoncentrerade minuterna. Ljuset, av Susanna Hedin, och musiken, av Daniel Söderberg, lyfter fram fina accenter och skapar brutala omkastningar. Jag har sällan upplevt en föreställning med ett sådant grepp om sin publik, som till stor del bestod av gymnasieelever. Det är som om publiken andlöst följer artisten på scenen, oförmögna att släppa skeendet ens för en kort stund. Koncentrationen är så stark att jag nästan kan ta på den


Föreställningen, vars innehåll kan beskrivas som fysisk teater, inleds av att Ludde Hagberg står under en spotlight (som för tankarna till ett gatljus), de minimalistiska lätt absurda rörelserna skapar en suggestiv känsla, som bryts när han går in i rollen som varietépresentatör. Med en självklar auktoritet påannonserar Hagberg sin Freakshow, om och om igen tills mitt skratt tystnar i insikten om att detta har skett på riktigt för inte så länge sedan. 


Östberg har ett starkt samhällsengagemang och det kommer fram i de fragmentariskt koreograferade scener där Hagberg fångar upp ”freakens” egenarter i sin kropp. De hårt skruvade scenerna borrar sig in i mig och jag upplever deras smärta, de som inte var som alla andra och som det därför var fritt fram att exploatera och förnedra.
   Däremellan bjuds på såväl Aisopos fabler och andra reflektioner, fysiska såväl som verbala. Det är en imponerande komposition där Hagberg och Östberg löser upp gränsen mellan fiktion och verklighet. Men, tänker jag hur avslutar man ett sådant verk?


Det oundvikliga slutet närmar sig, men inträffar inte när jag förväntar mig det, föreställningen dras åt ytterligare några varv och så plötsligt händer det – det enda möjliga slutet – lika självklart som oförutsägbart. 
   Detta är en unik föreställning – missa den inte! 

Lena Andrén

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1