Frenesi, subtilitet, skönhetEn lekfull Mats Ek, en av de stora på den internationella dansscenen, Nils Christe, och den nya bekantskapen Sabrina Matthews efterlämnar en skönt optimistisk känsla i Kungliga Balettens höstprogram. Här ur Moving glass. Foto: Alexander Kenney
Recensioner [2008-11-10]

Frenesi, subtilitet, skönhet

Christe, Matthews, Ek av Nils Christe, Sabrina Matthews, Mats Ek
Scen: Kungliga Operan
Ort: Stockholm

Moving glass
Koreografi: Nils Christe
Musik: Philip Glass
Medverkande: Nadja Sellrup, Jurgita Dronina, Katja Björner, Nikolaus Fotiadis med flera
Scenografi: Thomas Ruppert
Kostym: Annegien Sneep
Ljus: Martin Säfström

Quondam
Koreografi: Sabrina Matthews
Musik: Giovanni Battista Pergolesi Medverkande: Marie Lindqvist, Jan-Erik Wikström, Katariina Edling, Minji Nam med flera
Sångsolister: Karin Andersson, Rebecca Rasmussen, Jeanette Ekornåsvåg, Astrid Robillard
Kostym: David Boechler
Ljus: Pierre Lavoie

Rättika
Koreografi: Mats Ek
Musik: Johannes Brahms
Violinsolist: Vilde Frang
Medverkande: Jeannette Diaz-Barboza, Elisa Fossati, Ylva Helander, Brendan Collins med flera
Scenografi och kostym: Mylla Ek
Ljus: Erik Berglund

Dirigent: Rossen Milanov
Ensemble: Kungliga Hovkapellet

Länk: Kungliga Operan


RECENSION/DANS. Äntligen ett nytt verk av Mats Ek, ropar Nummers Lena Andrén när huvudnumret i Kungliga Balettens höstprogram är hans Rättika, tillsammans med Moving glass av Nils Christe och Quondam av Sabrina Matthews.

Nils Christes Moving glass, som inleder programmet, är ett extremt krävande flöde av rörelser som fångar upp den nervösa energin i Philip Glass musik. Inledningen där de manliga dansarna långsamt frigör sig från frysta positioner och söker sig in i den allt mer tempofyllda koreografin är verkets och programmets estetiska höjdpunkt.
   Koreografin, som kännetecknas av ett rasande tempo och en teknik som utnyttjar ledernas extrema lägen på ett nästan smärtsamt sätt utmanar dansarnas uthållighet och mod. Och de svarar upp mot utmaningen, inte minst Jurgita Dronina som i ett parti som för tankarna till den utvaldas dans i Våroffer växlar mellan tre olika partners.
   Rörelsefrenesin fascinerar men är också verkets svaghet, dock uppvägs det fullt ut av de svindlande sköna momenten och den mänsklighet Nadja Sellrup och Nikolaus Fotiadis tillför.


Rättika blir en motvikt till Christes hypertekniska koreografi. Mot en smältande skön bakgrund av Johannes Brahms violinkonsert låter Ek rörelsen vila i kropparna och jag känner igen såväl den typiska Ekvokabulären som balettens ikoniska rörelser.
   Rättika kan sägas avspegla den mogna konstnärens avspända inställning till sin egen konst, väl medveten om att ingenting längre behöver bevisas. Det är ett lekfullt verk där Ek lättsamt och med värme kommenterar såväl sig själv och sitt konstant pågående utforskande kring familjelivets mekanismer som den klassiska balettens uttrycksmedel.
   Trots att det är ett kollektivt verk för 19 dansare mejslar Ek – och kostymskaparen Mylla Ek – ut de enskilda dansarnas karaktärer. Till exempel Oscar Salomonsson i ett pas de trois där mannen hanteras ömsint men egensinnigt av de båda kvinnorna, eller i ett hjärteknipande pas de deux som synliggör den lågmälda men intensiva känslighet som finns hos Hugo Therkelson.


Marie Lindqvist och Jan Erik Wikström tolkar Sabrina Matthews Quondam med en närvaro och subtilitet som omsätter den högstämda tonen i Giovanni Battista Pergolesis Stabat mater till något jag som nutidsperson kan relatera till.
   Sopranerna Rebecca Rasmussen och Jeanette Ekornåsvåg har en fin närvaro. Men varför måste de se ut som kvarlevor från 1980-talet? Deras kostymer skär sig mot den finstämda scenografin.


De tre verken efterlämnar en skönt optimistisk känsla och jag kan bara önska den nye balettchefen Marc Ribaud lycka till!

Lena Andrén

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (4 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare