Ole Forsbergs förhållande till Fröding började redan i skolbänken. De gick i samma skola – Karlstads högre allmänna läroverk – delade klassrum och med lite fantasi även skolbänk. Bara hundra år skilde dem åt.
I Fröding och jag har Ole Forsberg botaniserat i framför allt den tidiga Frödingskatten. Han gestaltar dikter som Vinghästen, Maskin i olag, Gå på dompen och En beskedlig jänta. Det handlar om kärlek, om lust och om spöken. Ole Forsberg plockar fram pincenén och sin bredaste värmländska.
Han gestaltar texterna väl och varvar dikterna med relevanta episoder ur sitt och Frödings liv. Men jag saknar den dramatiska bågen i föreställningen. Den känns lite spretig och lyfter på allvar först när han avslutar med den långa hjältedikten Balen. Där ger han verkligen liv i Elsa Örn och kavaljeren i deras vilda dans på Oskarsbalen. Om regissören Kajsa Reingardt inte nöjt sig med mindre än samma exemplariska textbehandling genom hela föreställningen så hade Fröding och jag blivit en fullträff
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...