Fröken PustervikKoreografen Jeanette Langert har skapat en kort, stilistisk pärla på Pusterviksteatern. Fröken får Nummers Liv Landell Major att ropa efter mer. Foto: José Figueror
Recensioner [2008-03-04]

Fröken Pustervik

Fröken av Jeanette Langert
Scen: Pusterviksteatern
Ort: Västra Götaland
Medverkande: Monica Milocco
Scenografi och kostym: Bente Lykke Møller
Länk: Pusterviksteatern


RECENSION/DANS. Nummers Liv Landell Major imponeras av Jeanette Langerts på tok för korta, stilistiska pärla Fröken på Pusterviksteatern, och gläds ändå åt att det blir mer Langert på Göteborgsoperan i höst.

Jag vet inte hur många gånger jag suttit och irriterat mig på dansföreställningar som vägrar ta slut. Därför blev jag rätt paff när Jeanette Langerts nya verk Fröken hastigt och lustigt och avrundades efter en dryg halvtimme. Helt i onödan.


   För Langert är en obeveklig stilist, som med Fröken Julie har hittat det perfekta temat. Dansaren Monica Milocco förkroppsligar en nutida fröken, som bokstavligen imploderar i sin höghalsade gymnastikdräkt. I långsamt ursinne river hon av en serie strama, på gränsen till spastiska rörelseserier på en stiliserad säng över ett blankt golv.


 


Birgit Cullbergs neoklassiska Julie svävar i rummet, utan att ta över. Langert gör Miloccos klassiska skolning tydlig, men skruvar den till en ny nivå. Helheten andas butoh. I bakgrunden lyser ett par romerska ringar, som påminner mig om butohkoreografen Su-Ens krokar och Den tibetanska dödsboken.


 


Langert tar vid där vi brukar lämna Julie. I eftertankens kranka blekhet, när skammen hunnit i fatt och kärleken deformerats för gott. Milocco söker, strävar och låser till sist sin kropp totalt. Hon kippar efter luft tills mörkret sänker sig. Langert är en stringent och mångfacetterad koreograf. Hon viker inte från sin linje, och har en ypperlig känsla för nyanser. Men. Hon bryter som sagt precis när publiken är redo för nästa steg. Vi hade behövt komma ännu närmare den porslinsartade gestalten framför oss. Nu lämnar åtminstone jag Pustervik med en känsla av att något fattas.


 


Samtidigt är Langerts personliga formspråk så imponerande att nyfikenheten inför framtiden tar över. I höst debuterar hon som koreograf på Göteborgsoperan. Hennes stil och balettens resurser låter som en riktigt bra kombination.


Liv Landell Major

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare