Nyheter [2006-05-19]

Fröken Julie bästa affischen?

AFFISCHTÄVLING. Bedömd utifrån konstnärlig kvalitet, kommunikationsförmåga och effektiv marknadsföring, blev Fröken Julie på Dramaten utsedd till årets scenkonstaffisch 2005 av STIF.

Motiveringen lyder ”Omedelbar kontakt mellan bild och åskådare. Ett klassiskt maner i extremt exhibitionistiskt framförande, årets AFFE utan tvekan. Se mig!”.
   Jo tack, vi ser dem hela tiden. Överallt. Bilder och tidningsrubriker om Mikael Persbrandt och Maria Bonneviers privata relation och omsusade föreställning, har tapetserat svenska städer många gånger om.
   Så man kan inte annat än undra, om affischens konstnärliga kvalitet verkligen var bäst i klassen? Eller om medieuppbådet påverkat juryn att prisa bilden enbart för snaskigt sensationsvärde och hög skvallernivå. Effektiv marknadsföring i alla ära, men vad lanserades egentligen? Såpan eller pjäsen?

Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare