Den 15 augusti inleds den med en eldfängd invigningsföreställning. Vi ringde upp Niklas Strandqvist, producent på Stockholms Improvisationsteater och en av hjärnorna bakom festivalen.
Varför arrangerar ni egentligen en improvisationsfestival?
– Under våra tolv verksamma år har publiken blivit allt större. Improvisationsteater ligger helt enkelt i tiden, en teaterform där publiken får påverka föreställningen. Och så finns det en så otrolig mängd former som vi vill visa upp.
Varför tror du att intresset för improvisationsteater ökar så? Beror det på tv:s dokusåpor och annan ”snabbmatsteater”?
– Tv-världen har nog betytt en del, men framför allt internet och alla datorspel. Unga människor är vana att interagera. Här får de vara med och tycka något, påverka handlingen. Det ligger ju i improvisationsteaterns form.
Ni presenterar ett gediget festivalprogram med gästspel från bland annat England, Italien och Danmark. Hur är intresset för improvisationsteater utomlands?
– Väldigt stort. Särskilt i London, men även i de engelska universitetsstäderna. Vi har valt att bjuda in den främsta gruppen av alla, Impropera.
”Som publik får du vara med om ett improvisatoriskt experiment vars följder ej går att förutse…”, kan man bland annat läsa om en föreställning i ert program. Låter farligt. Vem ser till att alla galna improvisationer inte flippar ut under festivalen?
– Ansvaret tar en person som heter Per Gottfredsson. Det har han gjort i snart tio år nu. Om du gör något helt galet på scenen blir du helt enkelt utvisad, precis som i Teatersport (en klassisk improvisationsform där två lag tävlar om publikens gunst.red:s anm.)
Ni utlovar en del helt nya improvisationsformer under festivalen. Vilka är dessa?
– Vi kommer bland annat att presentera Improviserad Shakespeare med premiär under festivalen. Här har vi valt fyra av hans verk och lärt oss pjäsernas grundkonstruktioner. Sedan så har vi flyttat alla karaktärer till nutid där de till exempel kan förvandlas till cykelbud. Men vi har försökt att behålla det poetiska språket i texterna. Publiken deltar bland annat genom att lotta fram vilken föreställning de vill se och vilka yrken karaktärerna ska ha.
– Dessutom kör vi Impro United, en mastodontimprovisation med runt 12 – 15 deltagare på scenen samtidigt.
Ett försök att hamna i Guiness rekordbok?
– Ja, förmodligen!