Snacksalig jobbcirkusMarta Chaves och Martin Nurmi tävlar om jobb på ett lite udda sätt i Victoria Brattströms nycirkusföreställning Jag är perfekt.
Recensioner [2010-10-04]

Snacksalig jobbcirkus

Jag är perfekt av Victoria Brattström, Martin Nurmi
Scen: Pustervik
Ort: Västra Götaland
Regi: Victoria Brattström
Scenografi: Katrin Pettersson
Medverkande: Martin Nurmi, Marta Chaves, Magnus Jakobsson, Johan Dahlkvist
Länk: Pustervik


RECENSION/NYCIRKUS. Med kontinental romantik och skrattretande jobbsökarfloskler sprider Victoria Brattström ljus över Kulturnatta i Göteborg. Liv Landell Major gillar konceptet mjuk nycirkus möter frustrerad poetry slam, men tycker att orden i Jag är perfekt tar plats på bekostnad av kullerbyttorna.

Victoria Brattströms bidrag till Pusterviks projekt Mötesplats Nycirkus heter Jag är perfekt, och fick sin urpremiär under årets Kulturnatta i Göteborg i helgen. Det är en skön liten föreställning med gaturomantiska scendetaljer.
   Bildkonstnären tillika enmannabandet Johan Dahlkvist sitter till exempel uppflugen på balkongen bakom ett svävande bord med en sådan där Lady och Lufsen-rutig duk på. Han fixar ljudbild, agerar robotröst och klottrar på väggen, via sin datorskärm.


Lösningen är snygg och enkel. Över huvud taget tar Brattström fasta på det enkla, så till den grad att ordet cirkus närmast bleknar bakom sitt prefix.
   Ett symptom på det är publikens smått hysteriska jubel över Magnus Jakobssons korta akrobatnummer i den trampolinbottnade jättesängen. Fler kullerbyttor hade, annorlunda uttryckt, inte suttit fel.


I stället blir det snacket som dominerar. I botten ligger en kritik mot den individualiserande syn på arbetslösheten som brukar komma till uttryck på jobbsökarkurser där folk får veta att det är upp till dem själva att trolla fram jobb genom att tänka positivt och ha social kompetens.
   Trapetsakrobaten Marta Chaves borrar sig in i orden ”jättekommunikativ” och ”självgående” och kastar sig sedan tappert in i ett hopplöst jobblotteri med dödsförakt. Jag älskar hennes poetry slam-betonade tolkning av Brattströms och ”rockringsdansaren” Martin Nurmis kaxiga manus.


Nurmi och Chaves tvingas tävla mot varandra om drömjobbet, förhörda av en lomhörd robot med digitalknarrig röst. Det är lika tragikomiskt som det sedan blir gulligt, när de skiter i allt och dricker kaffe i trapetsen.
   Slutet med andra ord bitterljuvt gott, och very very nycirkus.

Liv Landell Major

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare