Fula torskar i SvansjönDaniel Koivunens Rothbart håller hårt i sina prostituerade svanflickor i Fredrik Rydmans version av Svansjön. Foto: Mats Bäcker
Recensioner [2011-12-05]

Fula torskar i Svansjön

Svansjön av Fredrik Rydman
Scen: Dansens hus
Ort: Stockholm
Scenografi: Lehna Edwall och Fredrik Rydman
Ljus: Linus Fellbom och Emma Westerberg
Kostym: Lehna Edwall
Medverkande: Maria Andersson, Lisa Arnold, Dawid Bienkowski, Daniel Koivunen, Robert Malmborg, Anna Näsström, Ambra Succi, Mario Perez Amigo, Fredrik Wentzel, Jennie Widegren
Graffitimålare: Daniel "Puppet" Blomqvist
Länk: Dansens hus


Recension/dans. När Fredrik ”Benke” Rydman gör Svansjön till streetdance får den klassiska baletten kontakt med verkligheten. Anna Hedelius skönjer en samhällskritik i en annars stereotyp saga.

Säga vad man vill om könsstereotyperna i baletten Svansjön, men som saga är den trots allt rätt briljant. Prins Siegfrid, som på sin 21-årsdag förväntas välja sig en brud, förälskar sig mot konvenansens alla regler i vackra Odette, en flicka som blivit till svan förtrollad av den elake trollkarlen Rothbart. Endast en mans rena kärlek kan bryta förtrollningen.

På Dansens hus har Fredrik ”Benke” Rydman gjort en hårdfört verklighetsnära, och i viss mån samhällskritisk (om än förenklad), nutidsöverföring av denna klassiska balett, där ont möter gott och där kärleken är på liv och död.

Laguppställningen i denna gatans Svansjön är Rothbart = hallick, Odette och hennes kompisar = prostituerade i svandunsjackor, Siegfrid = kärlekskrank prins med grabbigt glada polare och gåpåig morsa. Medan den sistnämnda, humoristiskt dansad av Jennie Widegren i ärtigt grön peruk, saluför skönheter för Siegfrid på slottet, förvandlar Daniel Koivunens Rothbart fattiga flickor till horor vid Svansjön. Han langar till dem lämplig mängd heroin för att hålla dem på humör, förser dem sedan med torskar (ja, faktiskt bokstavligen!) och ser till att finnas nära när heroinabstinensen blir outhärdlig.

Det är en grym värld och Rothbarts dunkla gestalt dansar krumryggad i den sceniska röken – en ondskans trollkarl utan samvetskval, en skymningsgestalt i det tvivelaktiga nutidslandskap som iscensätts skickligt med hjälp av Linus Fellboms och Emma Westerbergs suggererande ljusdesign.

Piotr Tjajkvoskijs lika dynamiska som dramatiska musik understryker ömsom det underbart förledande drogruset, hackas i nästa stund sönder, förvanskas, när världen bokstavligen går sönder för svanflickorna och när deras bevingade armar med ryckiga rörelser bedjande vänds upp mot drogförsörjaren. Till det kommer råare rytmer signerade bland andra Salem al Fakir, och Eye N´I, vilka möjliggör den hårda kontakten med golvet och svärtan.

När Robert Malmborgs gänglige Siegfrid faller platt för Maria Anderssons ljuvt dansade Odette och när de bådas förtjusande kärleksduett förgörs av hennes kroppsliga kamp mot avhållsamheten till tonerna av Moneybrother och Adiam Dymott, känns det hårt i hjärtat. Likaså, förstås, när svandunet yr i den lika magnifika som tragiska slutscenen.

Benke Rydman berättar, via Svansjön, sagan om en hård och ond verklighet, en värld där inte ens kärleken kan bryta förtrollningar och han gör det med både humoristisk ironi, hårdkokt tilltal och respekt i förhållande till originalet.

Anna Hedelius

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (23 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare