Redan förra året kunde Nummer berätta att idén om de vackra gamla Gasklockorna på Norra Djurgården som ett nytt scenkonstmecka snart kan bli verklighet. Då hette det att Stockholm stad skulle betala 100 miljoner kronor för ombyggnaden, men någon teknisk utredning var ännu inte klar. Och än mindre vilka verksamheter som skulle husera i byggnaden.
I dag samlades representanter för Kungliga operan, Cullbergbaletten, Föreningen Internationell Scen i Gasverket och Stockholm stad för att presentera sina gemensamma planerna för projektet. Och entusiasm var stor.
– För Stockholms stads del är det fantastiskt att vi nu går vidare med samarbetet att skapa en kulturscen i Bobergs gasklockor, säger finansborgarrådet Sten Nordin (M) i ett pressmeddelande. Och kultur- och idrottsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP) menar att ”detta kan bli en kultursatsning i världsklass”.
I och med det har man kommit ett steg närmare ett realistiskt förslag på detta storvulna projekt som tenderar att helt att rita om Stockholms kulturkarta med Gasklockorna som ett slags finkulturens Globen i centrum, omgärdad av restauranger och olika verksamheter för rekreation. Prislappen? En ingångsinvestering på 170 miljoner kronor. Nummer ringde upp Patrik Liljegren, en av initiativtagarna för föreningen ”Internationell scen i Gasverket, för att höra hur detta gigantiska projekt ska bli verklighet.
Ferdinand Bobergs gasklockor i Värtahamnen.
FOTO: Mats Bäcker
Vad är egentligen Internationell scen i Gasverket?
– Det är en förening som samlar engagemang och kompetens för att etablera en internationell spjutspetsscen och ett kluster i Gasverksområdet, Norra Djurgårdsstaden. Visionen är att skapa en samarbetsplattform för konstnärlig utveckling.
Varför startade ni denna lobbyingverksamhet?
– Vi är inte en förening som driver kulturpolitik. Vår ambition är att samla konstnärlig talang, producenter och högskolor till gränsöverskridande och förnyande samarbeten. Publiken i Stockholm och världen ska få uppleva unika konstnärliga upplevelser.
Vad är det heta nya som kom fram under dagens presskonferens om ”Projekt Gasverket”?
– Igår presenterade vi tillsammans med finansborgarrådet och kulturborgarrådet en gemensam viljeyttring. Det innebär att vi tillsammans ska agera för att planerna blir av.
Hur ser status för finansieringen ut?
– Exploateringskontoret i Stockholms stad är de som har bäst inblick i kostnaderna för renovering och hyresintäkter.
Och tänkta ägarförhållanden?
– Det är inte klart. Här vet Exploateringskontoret mer om hur ägarskapet av fastigheten kommer att se ut.
Men hur ska driften finansieras? Hur mycket projekterar man i egna intäkter kontra statliga och kommunala bidrag?
– I föreningen har vi ambitionen att Gasklockans scen, efter en inkörstid, ska kunna bära sina kostnader. Det blir nästa steg att ta fram en affärsplan för att se hur kostnader och intäkter ska hanteras på ett vettigt sätt.
Vad kan Gasverket vara i egenskap av gästscen som inte redan exempelvis Södra teatern, som du har varit chef för, är?
– Gasklockans scen är betydligt större. Både takhöjd och publikkapacitet möjliggör större internationella akter. En annan skillnad är att Gasverket ska bilda ett kluster tillsammans med kompanier, högskoleutbildningar på norra Östermalm, framgångsrika företag inom scenteknik och andra nöjesaktörer. Gasklockan är en spektakulär scen med internationella mått. Vi samarbetar också i ett nätverk av åtta runda scener i Europa för samproducerade föreställningar.
Även Palatset är en ny spännande arena för scenkonst som är på gång. Håller Stockholms scenkarta på att ritas om?
– Ja, det sker flera nysatsningar. Telefonplan, Slussen och Gasverksområdet är några områden där det kommer att ske förändring. Jag tror också att Mosebacke Torg som nöjesarena kommer att förstärkas när Södra Teatern satsar på Mosebacke Etablissement och terrassen.
Fotnot
År 2013 hoppas man kunna inviga den nya scenen som är tänkt att fungera som plattform för alla gränsöveskridande scenkonstgenrer med en uppsättning av ”det kanadensiska undret” Robert Lepage vars verk Stockholmspubliken tidigare har fått se på bland annat Dramaten, senast La Celestina 1998.
Läs mer om planerna hos Föreningen Internationell Scen i Gasverket