Maria Ylipää är genomlyst som Kristina. Foto: Mats Bäcker
Recensioner [2014-10-27]

Fyra timmars full utdelning

Kristina från Duvemåla av Benny Andersson, Björn Ulvaeus, Lars Rudolfsson
Scen: Göteborgsoperan
Ort: Göteborg
Text: Björn Ulvaeus
Musik: Benny Andersson
Manus: Lars Rudolfsson, Jan Mark
Regi: Lars Rudolfsson
Scenografi: Robin Wagner
Kostym, mask- och perukdesign: Kersti Vitali Rudolfsson Ljusdesign: Linus Fellbom
Ljuddesign: Andreas Lönnquist, Andreas Renhorn Koreografi: Lena Josefsson
Orkestrering: Anders Eljas
Dirigent: Hans Ek
Medverkande: Maria Ylipää, Robert Noack, Oskar Nilsson, Birthe Wingren, Tobias Ahsell, Kristin Lidström, Gunvor Nilsson, Lars Hjertner, Björn Thudén, Ole Forsberg, Kinga Szabadváry, Åsa Sjöblom, Petter Snive, Sven Törnell, Ingemar Andersson, Kaj Hagstrand, Ingahlill Wagelin, Jacob Andréas, Anders Wängdahl, Glenn Edell, Timo Nieminen, Marcus Liljedahl, Andreas Konvicka m fl, kör och Göteborgsoperans orkester
Länk: Göteborgsoperan


RECENSION/MUSIKAL. Kristina från Duvemåla är ett välljudande helhetsverk som gestaltar Vilhelm Mobergs utvandrarepos med både kropp och själ. På Göteborgsoperan imponeras Lis Hellström Sveningson av både soloinsatser och musikalens kollektiva dramatik.

Mitt första möte med musikalen Kristina från Duvemåla ägde rum på Göteborgsoperan våren 1997. Det blev en genomgripande upplevelse som har levt kvar i starka minnesbilder. Inte bara av sången och musiken – de kan underhållas med hjälp av inspelningar – utan också av det sceniska äventyr som uppsättningen i stunden bjöd på. Nu är Kristina back in town, i den version som hade premiär på Svenska Teatern i Helsingfors våren 2012, och mina gamla och nya intryck samsas förträffligt.

Det som oftast får mig att lacka ur när det gäller musikaler är bristen på en fungerande story. Det blir lätt tunt, eller tradigt, mellan de stora sångnumren. Men här lever det hela tiden. Visst lutar sig Björn Ulvaeus mot Vilhelm Moberg, vårt lands mest älskade berättare, men det gäller att omforma hans utvandrarepos för scenen. Och det är just den sceniska helheten som Ulvaeus text, Benny Anderssons musik och Lars Rudolfssons regi har ett genialiskt grepp om.

Fyra timmar ger full utdelning. Det är bara att hänga på Kristina, från gungan i Duvemåla till astrakanen i det nya landet – det första äpplet rullar ur handen när hon somnar in. Alla scenbilder byggs i spel, miljöerna växer fram, organiskt. Skepp lika väl som sädesfält. Linus Fellboms ljusdesign fördjupar Robin Wagners scenografi, ibland bara med en skiftning i tonen på fonden. På samma sätt förflyttar Benny Andersson oss med musiken, låter det nordiska vemodet möta andra kulturer under vägen. Den talrika ensemblen rör sig otvunget mellan många världar. Även barnen är integrerade i förändringarna.

Det finns många insatser att imponeras av i detta rika helhetsverk, där välljudande sång och skådespeleri är jämbördiga delar. Maria Ylipää är genomlyst i titelrollen. Hela vägen växer sångerna vackert ur kroppen. Den stora uppgörelsen med Gud är en urladdning från de innersta djupen. Innerligheten lyser ömsesidigt i relationen med Robert Noacks ömt ansvarstagande Karl Oskar. Överlag används både kropp och själ för att berätta hur livet bärs med kärlekens kraft. Birthe Wingrens Ulrika är en stark och varm människa som växer både inåt och utåt, när hon får vittring på friheten. Robert, den entusiastiske lycksökaren, återvänder från guldgrävandet som en spillra. Oskar Nilssons förvandling är smärtsamt övertygande. Ensam strävan och glad gemenskap skiftar. Även de dramatiska körerna bär historien musikaliskt och sceniskt, inte bara soloprestationerna.

När Kristina ligger på sitt yttersta fylls scenen än en gång av folk på vandring. En påminnelse om alla dem som fortfarande tvingas bryta upp och söka nya liv någon annanstans i världen.

Lis Hellström Sveningson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (2 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare