Lars Bengt Roland Johansson fick sin första trollerilåda blott 12 år gammal och bestämde sig redan då för att han skulle bli magiker. I drygt 20 har han som Joe Labero hänfört såväl den svenska som utländsk publik med sin fingerfärdighet och en gång belönats med en Merlin Award, som bland magiker är jämförbart med en Oscar.
Inför världspremiär av nya showen Inferno på Hamburger Börs (där den framförs till mitten av december och sedan tas på turné i Sverige) försöker han tämja en av naturens mest kraftfulla element, elden, tillsammans med några av Europas galnaste eldartister, Burnt Out Punks.
Labero har inte bara flinka fingrar, utan även ett välsmort munläder. Precis som ståuppkomiker använder han sig av skämtsamma personliga angrepp mot publiken. Det är många och träffsäkra kommentarer men de är alla stulna. Dessutom levererar Labero sina skämt med en sån nertonad mystik att det får honom att låta helt slätstruken. En del av mig vill gå fram med ett stetoskop och höra efter om hjärtat fortfarande slår eller om det har försatts i viloläge.
Men Labero ska hänföra, inte hänHÖRA. Det är den optiska synvillan, förundran över hur han lyckas lura publiken fastän man sitter precis bredvid som är lockelsen. Och Inferno innehåller allt som en trollerishow ska innehålla: duvan, kortleken, låna saker ur publiken, saker som brinner upp, svävareffekten, levitation och teleportering. Så långt allt gott. Det är imponerande, men man har sett det förut. Jag får känslan av att vi serveras gammal skåpmat.
Tills ungefär mitt i föreställningen. Då händer det som ger ”hur-i-hela-friden??-känslan” och allt vänder. Det är också här som gruppen Burnt Out Punks kliver in och tar showen till helt nya gränser med sina akrobatiska och fullkomligt livsfarliga tricks. Med en obegriplig kroppskontroll och imponerande hantering av eld och motorsågar livar de upp stämningen till en snudd på andra gradens brännskada. Vad som hade kunnat bli en fesljummen kväll på börsen blir till sist en afton med fyrverkeri i magi.