Den 25 mars 2004 beslutade sig Regeringen därför att tillsätta en genuskommitté för scenkonst, med det officiellt långa och krångliga namnet Kommittén för jämställdhet inom scenkonstområdet. Allt efter detta hotas landets teatrar av klassisk, tysk skoldisciplin, i lindrigaste fall bestraffning medelst könsneutral dumstrut, om de inte tydligt visar att de har ett tydligt genusperspektiv på sin verksamhet.
Således är det ingen slump att vi sedan 25 mars 2004 har kunnat notera ett allt mer frekvent nyttjande av begreppet genusteater, vi har fått se fler klassiker som tvättats i genusmaskinen (tvättar man tillräckligt länge kan det bli Q som i queerteater av det hela), vi erfar hur såväl den kvinnliga som den manliga monologen fått ett uppsving, hur Svensk teaterunion samlar på kön i produktionsstatistiken samt hur de kvinnliga teatercheferna ökat med mer än 100% *). Kort sagt: könet är på tapeten.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...